Järjestöjen sisällöntuotanto Facebookissa
Aavikko, Laura (2020)
Aavikko, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726691
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten järjestöt kohdentavat sisältöjään kohderyhmilleen Facebookissa. Työssä perehdytään siihen, mitä järjestöviestintä ylipäätään on, sekä miten laadukasta sisältöä järjestöt tuottavat ensisijaisesti Facebookiin. Tutkimuksen tietoperustassa selvitetään ja avataan sisällöntuotannon eri käsitteitä ja perehdytään siihen, miten niitä hyödynnetään käytännössä.
Empiirisessä osuudessa esitellään kaksi erilaista järjestöä: HSOY ry ja Vuokralaiset ry. Kahden esimerkkijärjestön pohjalta selvitetään, miten järjestöviestintä itsessään eroaa yritysviestinnästä ja mitä on käytännössä laadukas sisällöntuotanto. Pohditaan sitä, miten eri tavoin järjestöjen tulee ottaa huomioon eri kohderyhmät sisältöä tuotettaessa ja millaista sisällön tulisi olla, jotta se on laadukasta sekä kohdennettua.
Sisällön kohdentamista tutkitaan kvalitatiivisen eli laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Menetelmän avulla analysoidaan, miten järjestöjen Facebook-julkaisuja on kohdennettu järjestöjen kohderyhmille. Analyysia varten kerätty aineisto on julkaistu vuoden 2020 aikana esimerkkijärjestöjen HSOY ry:n sekä Vuokralaiset ry:n julkisilla Facebook-tileillä. Aineistot on valittu puhtaasti sisällöllisillä kriteereillä.
Työn tarkoitus on tarjota järjestöille vinkkejä siihen, miten eri tavoin sisältöjen kohdentaminen edesauttaa organisaatioita tuottamaan parempaa sisältöä sekä mahdollisesti kasvattamaan oman järjestön näkyvyyttä erityisesti Facebookissa.
Lopuksi tuloksista on tehty yhteenveto, jossa käydään vielä analyysiä läpi ja selvitetään, miten järjestöt voisivat vielä parantaa tuottamaansa sisältöä ja miten kohdentamista voisi kehittää. Lopussa on myös itsearviointi opinnäytetyöprosessista.
Opinnäytetyö on toteutettu syksyllä 2020.
Empiirisessä osuudessa esitellään kaksi erilaista järjestöä: HSOY ry ja Vuokralaiset ry. Kahden esimerkkijärjestön pohjalta selvitetään, miten järjestöviestintä itsessään eroaa yritysviestinnästä ja mitä on käytännössä laadukas sisällöntuotanto. Pohditaan sitä, miten eri tavoin järjestöjen tulee ottaa huomioon eri kohderyhmät sisältöä tuotettaessa ja millaista sisällön tulisi olla, jotta se on laadukasta sekä kohdennettua.
Sisällön kohdentamista tutkitaan kvalitatiivisen eli laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Menetelmän avulla analysoidaan, miten järjestöjen Facebook-julkaisuja on kohdennettu järjestöjen kohderyhmille. Analyysia varten kerätty aineisto on julkaistu vuoden 2020 aikana esimerkkijärjestöjen HSOY ry:n sekä Vuokralaiset ry:n julkisilla Facebook-tileillä. Aineistot on valittu puhtaasti sisällöllisillä kriteereillä.
Työn tarkoitus on tarjota järjestöille vinkkejä siihen, miten eri tavoin sisältöjen kohdentaminen edesauttaa organisaatioita tuottamaan parempaa sisältöä sekä mahdollisesti kasvattamaan oman järjestön näkyvyyttä erityisesti Facebookissa.
Lopuksi tuloksista on tehty yhteenveto, jossa käydään vielä analyysiä läpi ja selvitetään, miten järjestöt voisivat vielä parantaa tuottamaansa sisältöä ja miten kohdentamista voisi kehittää. Lopussa on myös itsearviointi opinnäytetyöprosessista.
Opinnäytetyö on toteutettu syksyllä 2020.