Pelianalytiikan sisällyttäminen Unity-projektiin Unity Analyticsin avulla
Lamberg, Jere (2020)
Lamberg, Jere
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726553
Tiivistelmä
Videopelit ovat kasvaneet marginaaliharrastuksesta yleisesti hyväksytyksi viihteen muodoksi. Videopeliteollisuuden tuotot ovat ohittaneet perinteiset media-alat, kuten elokuva- ja musiikkiteollisuus. Tästä syystä myös kilpailu videopelialalla on koventunut, jonka myötä pelinkehittäjien täytyy panostaa entistä enemmän pelien laatuun ennen julkaisua. Lisäksi kehittäjien täytyy pitää silmällä pelaajien suoriutumista pelissä myös pelin julkaisun jälkeen. Yksi tapa toteuttaa nämä on hyödyntää pelianalytiikkaa, jossa pelaajien eteneminen sekä valinnat kirjataan ylös, minkä jälkeen niitä voidaan analysoida.
Unity on yksi maailman suosituimmista pelimoottoreista, jolla on tehty monia menestyviä pelejä. Unity tarjoaa oman analytiikka-työkalunsa, Unity Analyticsin, sisäänrakennettuna järjestelmänä, joka tekee pelianalytiikan sisällyttämisestä Unity-projekteihin todella helpoksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä Unity Analytics on, mitkä sen ominaisuudet ovat ja kuinka sitä voidaan käyttää. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, ja tutkimuksen sivutuotoksena oli tarkoitus kirjoittaa ohjeistus Unity Analyticsin ominaisuuksista ja käyttöönotosta. Koska Unity Analyticsistä ei ole olemassa suomenkielisiä materiaaleja, ohjeistuksen tavoitteena oli luoda pohja, jota voidaan hyödyntää pelinkehityksen opetuksessa Suomessa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella saatiin selville, kuinka Unity Analyticsin perusominaisuudet toimivat ja miten niitä pystytään hyödyntämään pelin laadun kehittämiseen kehitysvaiheessa, sekä pelaajien toimintojen tarkkailemiseen pelin julkaisun jälkeen. Tämän lisäksi tutkimuksen sivutuotoksena toteutettiin ohjeistus Unity Analyticsin perusominaisuuksista, niiden käyttämisestä sekä pelianalytiikan perusteista. Videogames have grown from a marginal hobby to a generally accepted form of entertainment. The revenue of the video game industry has surpassed those of the traditional media industries, such as movie- and music industry. Because of this, the competition in the video game industry has toughened, which means that the game developers have to focus more on the quality of their products prelaunch, and to keep an eye on how the players’ performance postlaunch. One way to implement these is to utilize game analytics, in which the progression and choices of the players’ are recorded, which then can be analyzed afterwards.
Unity is one of the world’s most popular game engines, which has been used to create a lot of successful games. Unity offers its own tool for analytics, Unity Analytics, as a built-in system, which makes the implementation of game analytics into a Unity-project really simple and easy.
The purpose of the research was to figure out what Unity Analytics is, what are its features and how do you use it. The research was carried out as development research, using qualitative research methods, and the aim was to create an instruction manual for the features and implementation of Unity Analytics as a by-product to the thesis. Since there are no material for Unity Analytics in the Finnish language, the goal of the instruction manual was to create a base that could be utilized in the game development education in Finland.
The results of the research led to the discovery of how do the basic features of Unity Analytics work, and how can they be implemented to improve the quality of the game and to track the actions of the players. In addition, an instruction manual about game analytics, and features & implementation of Unity Analytics was written according to the thesis.
Unity on yksi maailman suosituimmista pelimoottoreista, jolla on tehty monia menestyviä pelejä. Unity tarjoaa oman analytiikka-työkalunsa, Unity Analyticsin, sisäänrakennettuna järjestelmänä, joka tekee pelianalytiikan sisällyttämisestä Unity-projekteihin todella helpoksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä Unity Analytics on, mitkä sen ominaisuudet ovat ja kuinka sitä voidaan käyttää. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, ja tutkimuksen sivutuotoksena oli tarkoitus kirjoittaa ohjeistus Unity Analyticsin ominaisuuksista ja käyttöönotosta. Koska Unity Analyticsistä ei ole olemassa suomenkielisiä materiaaleja, ohjeistuksen tavoitteena oli luoda pohja, jota voidaan hyödyntää pelinkehityksen opetuksessa Suomessa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella saatiin selville, kuinka Unity Analyticsin perusominaisuudet toimivat ja miten niitä pystytään hyödyntämään pelin laadun kehittämiseen kehitysvaiheessa, sekä pelaajien toimintojen tarkkailemiseen pelin julkaisun jälkeen. Tämän lisäksi tutkimuksen sivutuotoksena toteutettiin ohjeistus Unity Analyticsin perusominaisuuksista, niiden käyttämisestä sekä pelianalytiikan perusteista.
Unity is one of the world’s most popular game engines, which has been used to create a lot of successful games. Unity offers its own tool for analytics, Unity Analytics, as a built-in system, which makes the implementation of game analytics into a Unity-project really simple and easy.
The purpose of the research was to figure out what Unity Analytics is, what are its features and how do you use it. The research was carried out as development research, using qualitative research methods, and the aim was to create an instruction manual for the features and implementation of Unity Analytics as a by-product to the thesis. Since there are no material for Unity Analytics in the Finnish language, the goal of the instruction manual was to create a base that could be utilized in the game development education in Finland.
The results of the research led to the discovery of how do the basic features of Unity Analytics work, and how can they be implemented to improve the quality of the game and to track the actions of the players. In addition, an instruction manual about game analytics, and features & implementation of Unity Analytics was written according to the thesis.