Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen matkailupalvelukeskuksessa - Visitlohja
Rissanen, Maria; Lintula, Sofia (2020)
Rissanen, Maria
Lintula, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826745
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään vaikuttajamarkkinointiin ilmiönä ja sen hyödyntämiseen sosiaalisen median markkinoinnissa. Työ toteutettiin toimeksiantona Lohjan Matkailupalvelukeskus Visitlohjalle. Aihe valikoitui opinnäytetyön kirjoittajien yhteisestä mielenkiinnosta markkinointiin ja yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa aihe rajattiin tarkemmin vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen ja strategiasuunnitelman luomiseen. Vaikuttajamarkkinointi on ajankohtainen aihe, ja ennen kaikkea toimeksiantajayritykselle hyödyllinen, sillä heillä on ollut tarkoituksena hyödyntää vaikuttajamarkkinointia yrityksessä, mutta ajanpuutteen vuoksi se on toistaiseksi jäänyt toteuttamatta. Visitlohjan tavoitteena on luoda positiivista kuvaa Lohjasta matkailukohteena, ja he uskovat suosittelun voimaan, mikä vahvisti opinnäytetyön aiheen hyödyllisyyden ja tärkeyden, sillä vaikuttajamarkkinoinnin avulla näihin tavoitteisiin on mahdollista päästä.
Työssä tarkastellaan aluksi pohjustuksena markkinointia digitaalisella aikakaudella, sisällön tuottamista sekä sosiaalisen median kanavia. Tämän jälkeen siirrytään vaikuttajamarkkinointiin: mitä se on, kuka sitä tekee, mihin sitä voidaan hyödyntää ja miksi. Sen lisäksi esitellään muutamia esimerkkejä vaikuttajamarkkinoinnin muodoista ja sen hyödyntämisestä matkailualalla. Lisäksi esitellään strategiset vaiheet, jotka tulee toteuttaa strategiasuunnitelman luomiseksi.
Strategiasuunnitelman tekoa varten toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli selvittää Visitlohjan kohderyhmän sosiaalisen median käyttötottumuksia vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta sekä suhtautumista vaikuttajamarkkinointiin yleisesti. Kohderyhmäksi määriteltiin 25–55-vuotiaat Pääkaupunkiseudulta ja Varsinais-Suomesta. Strategiasuunnitelma koottiin aiheesta aiemmin julkaistun kirjallisuuden, tutkimusten sekä opinnäytetyön osana toteutetun kyselytutkimuksen avulla.
Työ toteutettiin syksyllä 2020. Lopputuloksena syntyi vaikuttajamarkkinoinnin strategiasuunnitelma Visitlohjalle vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseksi. Strategiasuunnitelmaan sisältyy tavoitteet ja mittarit, kohderyhmä, viesti ja sisältö, sopivat kanavat sekä vaikuttajan valinta. Strategiasuunnitelma ei ole valmis suunnitelma vaikuttajamarkkinoinnin käyttöönottoon, mutta antaa hyvät lähtökohdat sen hyödyntämisen aloittamiseksi sekä potentiaalisia ehdotuksia esimerkiksi sisällön ja kanavien suhteen.
Opinnäytetyön tekeminen vahvisti sitä ennakkokäsitystä, että vaikuttajamarkkinointi on erittäin ajankohtainen aihe, jota kannattaa yritysten hyödyntää. Sen avulla saadaan kohdennettua markkinointia tarkempiin kohderyhmiin sekä tuottaa persoonallista ja vaikuttavaa sisältöä. Vaikuttajamarkkinointi sopii hyvin matkailukohteen markkinoimiseen, sillä sen avulla voidaan tuottaa monipuolisesti sisältöä eri muodoissa ja eri kanavissa.
Työssä tarkastellaan aluksi pohjustuksena markkinointia digitaalisella aikakaudella, sisällön tuottamista sekä sosiaalisen median kanavia. Tämän jälkeen siirrytään vaikuttajamarkkinointiin: mitä se on, kuka sitä tekee, mihin sitä voidaan hyödyntää ja miksi. Sen lisäksi esitellään muutamia esimerkkejä vaikuttajamarkkinoinnin muodoista ja sen hyödyntämisestä matkailualalla. Lisäksi esitellään strategiset vaiheet, jotka tulee toteuttaa strategiasuunnitelman luomiseksi.
Strategiasuunnitelman tekoa varten toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli selvittää Visitlohjan kohderyhmän sosiaalisen median käyttötottumuksia vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta sekä suhtautumista vaikuttajamarkkinointiin yleisesti. Kohderyhmäksi määriteltiin 25–55-vuotiaat Pääkaupunkiseudulta ja Varsinais-Suomesta. Strategiasuunnitelma koottiin aiheesta aiemmin julkaistun kirjallisuuden, tutkimusten sekä opinnäytetyön osana toteutetun kyselytutkimuksen avulla.
Työ toteutettiin syksyllä 2020. Lopputuloksena syntyi vaikuttajamarkkinoinnin strategiasuunnitelma Visitlohjalle vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseksi. Strategiasuunnitelmaan sisältyy tavoitteet ja mittarit, kohderyhmä, viesti ja sisältö, sopivat kanavat sekä vaikuttajan valinta. Strategiasuunnitelma ei ole valmis suunnitelma vaikuttajamarkkinoinnin käyttöönottoon, mutta antaa hyvät lähtökohdat sen hyödyntämisen aloittamiseksi sekä potentiaalisia ehdotuksia esimerkiksi sisällön ja kanavien suhteen.
Opinnäytetyön tekeminen vahvisti sitä ennakkokäsitystä, että vaikuttajamarkkinointi on erittäin ajankohtainen aihe, jota kannattaa yritysten hyödyntää. Sen avulla saadaan kohdennettua markkinointia tarkempiin kohderyhmiin sekä tuottaa persoonallista ja vaikuttavaa sisältöä. Vaikuttajamarkkinointi sopii hyvin matkailukohteen markkinoimiseen, sillä sen avulla voidaan tuottaa monipuolisesti sisältöä eri muodoissa ja eri kanavissa.