IT-tukipalvelun tiedonhallintajärjestelmien kartoitus ja kehittäminen
Kivelä, Lasse (2020)
Kivelä, Lasse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826820
Tiivistelmä
Tietohallinto, joka kansainvälisemmin tunnetaan myös termillä IT (Information Technology), on organisaatioiden tukipalvelujen olennainen osa. Toimivan IT-tukipalvelun yksi menestystekijä on hyvin organisoitu tiedonhallintaprosessi, joka ulottuu läpi organisaation. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen työntekijän on noudatettava yhteisiä tiedonhallinnan käytäntöjä, jotta tietoon voidaan luottaa ja sitä voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla päätöksenteossa.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa katsauksen tiedonhallinnan maailmaan ja sen merkitykseen nykypäivän yrityksen toiminnassa. Tiedonhallinnalla viitataan yrityksen hiljaisen ja eksplisiittisen tiedon käsittelyyn ja hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli avata tiedonhallinnan merkitystä ja linkittymistä jokapäiväiseen työntekoon.
Teoriaosuudessa kerrotaan tiedonhallinnan eri osa-alueista, jotka vaikuttavat tiedonkäsittelyyn ja ovat olennaisia tämän opinnäytetyön tutkimusta ajatellen. Kappaleissa kuvataan tiedonhallintaprosessin vaiheita ja niiden tarkempia rooleja. Teoriaosuus antaa tukevan pohjan kehitysosuuden tulosten ja lopullisen kehityssuunnitelman ymmärtämiselle.
Kehittämisosuudessa keskityttiin kohdeyrityksenä toimivan suunnittelu- ja konsultointiyritys Rambollin IT-tukipalvelun tiedonhallintajärjestelmien kartoittamiseen ja tulosten perusteella johdettuun kehittämiseen. Tutkimusta tehtiin toteuttamalla kvalitatiivinen haastattelututkimus yrityksen IT-organisaatiossa toimiville päällikkötason työntekijöille. Tutkimus etsi vastauksia kysymyksiin IT-tukipalvelun nykytilasta ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksista.
Suurimpana yksittäisenä tekijänä tunnistettiin resursoinnin vaikutus tiedonhallinnan toimivuuden varmistamiseksi. Lopputuotteena syntyi kehityssuunnitelma, jonka tavoitteena on löytää parannuksia haastattelututkimuksessa esiin nousseisiin tarpeisiin.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa katsauksen tiedonhallinnan maailmaan ja sen merkitykseen nykypäivän yrityksen toiminnassa. Tiedonhallinnalla viitataan yrityksen hiljaisen ja eksplisiittisen tiedon käsittelyyn ja hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli avata tiedonhallinnan merkitystä ja linkittymistä jokapäiväiseen työntekoon.
Teoriaosuudessa kerrotaan tiedonhallinnan eri osa-alueista, jotka vaikuttavat tiedonkäsittelyyn ja ovat olennaisia tämän opinnäytetyön tutkimusta ajatellen. Kappaleissa kuvataan tiedonhallintaprosessin vaiheita ja niiden tarkempia rooleja. Teoriaosuus antaa tukevan pohjan kehitysosuuden tulosten ja lopullisen kehityssuunnitelman ymmärtämiselle.
Kehittämisosuudessa keskityttiin kohdeyrityksenä toimivan suunnittelu- ja konsultointiyritys Rambollin IT-tukipalvelun tiedonhallintajärjestelmien kartoittamiseen ja tulosten perusteella johdettuun kehittämiseen. Tutkimusta tehtiin toteuttamalla kvalitatiivinen haastattelututkimus yrityksen IT-organisaatiossa toimiville päällikkötason työntekijöille. Tutkimus etsi vastauksia kysymyksiin IT-tukipalvelun nykytilasta ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksista.
Suurimpana yksittäisenä tekijänä tunnistettiin resursoinnin vaikutus tiedonhallinnan toimivuuden varmistamiseksi. Lopputuotteena syntyi kehityssuunnitelma, jonka tavoitteena on löytää parannuksia haastattelututkimuksessa esiin nousseisiin tarpeisiin.