Aggression Replacement Training -menetelmä: Moraalitarinoita koulukodin nuorille
Tapaninen, Salla (2020)
Tapaninen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826839
Tiivistelmä
Tuotoksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehitellä moraalitarinoita sekä niihin liittyvät kysymykset Aggression Replacement Training -menetelmään (ART) koulukodin nuorille. ART on kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan pohjautuva ryhmämuotoinen menetelmä, jonka avulla voidaan opettaa epäsosiaalisesti käyttäytyville nuorille toimivampia vuorovaikutustaitoja.
Moraalitarinoita kysymyksineen kehitettiin viisi. Moraalitarinoiden aihealueet käsittelevät kiusaamista, lojaaliutta, sosiaalisessa mediassa jaettavia kuvia, väkivaltaa ja väkivallan uhkaa ja vastikkeellista seksiä. Kaikki aihealueet ovat nykypäivän ilmiöitä koulukotinuorten keskuudessa. Moraalitarinat kehiteltiin yhteistyössä Vuorelan koulukodin ART-ohjaajien ja ART-ohjaajakouluttaja Tarja Tuomisen kanssa.
Teoreettisena viitekehyksenä olivat koulukodin nuorten ongelmien esittely, ajattelun kehittyminen, eettinen ja moraalinen ajattelu, sosiaalinen kyvykkyys, tarinallisuus ja ART-menetelmän esittely. Koulukodin nuorilla on moninaisia ongelmia kuten käytöshäiriöitä, päihdeongelmia, psyykkisiä ongelmia ja vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa. Koulukotinuorten moraalisen ajattelun kehittyminen on usein viivästynyttä tai epäkypsää. Syrjäytymisen uhka on heillä suurempi lastensuojelulaitoksen sijoituksen takia.
Opinnäytetyö koostuu raporttiosasta ja tuotoksesta. Tuotokset ovat työn liitteenä. Kehittämisehdotuksena ehdotan, että moraalitarinoita ja kysymyksiä testataan koulukodin nuorten kanssa ja tuotokseen tehdään tarvittavia muutoksia ryhmän tarpeiden mukaan.
Moraalitarinoita kysymyksineen kehitettiin viisi. Moraalitarinoiden aihealueet käsittelevät kiusaamista, lojaaliutta, sosiaalisessa mediassa jaettavia kuvia, väkivaltaa ja väkivallan uhkaa ja vastikkeellista seksiä. Kaikki aihealueet ovat nykypäivän ilmiöitä koulukotinuorten keskuudessa. Moraalitarinat kehiteltiin yhteistyössä Vuorelan koulukodin ART-ohjaajien ja ART-ohjaajakouluttaja Tarja Tuomisen kanssa.
Teoreettisena viitekehyksenä olivat koulukodin nuorten ongelmien esittely, ajattelun kehittyminen, eettinen ja moraalinen ajattelu, sosiaalinen kyvykkyys, tarinallisuus ja ART-menetelmän esittely. Koulukodin nuorilla on moninaisia ongelmia kuten käytöshäiriöitä, päihdeongelmia, psyykkisiä ongelmia ja vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa. Koulukotinuorten moraalisen ajattelun kehittyminen on usein viivästynyttä tai epäkypsää. Syrjäytymisen uhka on heillä suurempi lastensuojelulaitoksen sijoituksen takia.
Opinnäytetyö koostuu raporttiosasta ja tuotoksesta. Tuotokset ovat työn liitteenä. Kehittämisehdotuksena ehdotan, että moraalitarinoita ja kysymyksiä testataan koulukodin nuorten kanssa ja tuotokseen tehdään tarvittavia muutoksia ryhmän tarpeiden mukaan.