Kokouspalvelun tuotteistaminen Merikeskus Vellamossa: Case Komendantin sali
Rommi, Anne (2020)
Rommi, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten tuotteistetaan myytävä kokouspalvelu-tuote Merikeskus Vellamossa kesällä 2020 avatun Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttelyn elämykselliseen kokoustilaan, Komendantin saliin. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ehdotus Komendantin salin kokouspalveluiden paketoinnista, hinnoittelusta ja näyttelytarinan hyödyntämisestä mm. myyntimateriaaleihin ja palvelutodisteisiin.
Opinnäytetyön tutkimusosuus koostuu laadullisista tutkimusmenetelmistä. Menetelmiä ovat teemahaastattelut, tulevaisuustyöpaja, havainnointi ja kokouspalvelun pilotointi. Osallistavien menetelmien avulla on tarkoitus selvittää mitä teemoja, tuotteita, tarjoiluja ja elementtejä lopulliselta tuotteelta kaivataan. Koska kyse on uudesta tilasta, jolle etsitään palvelun rakennetta, ovat asiakkaiden ja sidosryhmien näkemykset tärkeitä. Tutkimuksessa selvitetään, miten hyvin vakiointi ja standardisointi istuu museokontekstiin.
Työ antaa ideoita tuotteistamisprosessia varten. Tutkimuksen eri vaiheissa selvitettiin, mitä kaikkia asioita tulee ottaa huomioon, kun tuotteistetaan kokouspalvelua museokontekstissa.
Teoriaosuus tarjoaa tietoa tuotteistamisen trendeistä. Kirjalliset lähteet ja verkkolähteet, joita tässä tutkimuksessa on käytetty, ovat tuoreita ja aiheeseen sopivia. Lähteistä on poimittu huolella ja tarkoituksenmukaisesti tietoa tuotteistamisesta, palveluista ja palveluiden myynnistä ja yhdistelty niitä sopivasti kokouspalveluiden tuotteistamisen aiheeseen.
Opinnäytetyön tutkimusosuus koostuu laadullisista tutkimusmenetelmistä. Menetelmiä ovat teemahaastattelut, tulevaisuustyöpaja, havainnointi ja kokouspalvelun pilotointi. Osallistavien menetelmien avulla on tarkoitus selvittää mitä teemoja, tuotteita, tarjoiluja ja elementtejä lopulliselta tuotteelta kaivataan. Koska kyse on uudesta tilasta, jolle etsitään palvelun rakennetta, ovat asiakkaiden ja sidosryhmien näkemykset tärkeitä. Tutkimuksessa selvitetään, miten hyvin vakiointi ja standardisointi istuu museokontekstiin.
Työ antaa ideoita tuotteistamisprosessia varten. Tutkimuksen eri vaiheissa selvitettiin, mitä kaikkia asioita tulee ottaa huomioon, kun tuotteistetaan kokouspalvelua museokontekstissa.
Teoriaosuus tarjoaa tietoa tuotteistamisen trendeistä. Kirjalliset lähteet ja verkkolähteet, joita tässä tutkimuksessa on käytetty, ovat tuoreita ja aiheeseen sopivia. Lähteistä on poimittu huolella ja tarkoituksenmukaisesti tietoa tuotteistamisesta, palveluista ja palveluiden myynnistä ja yhdistelty niitä sopivasti kokouspalveluiden tuotteistamisen aiheeseen.