Virtaa somemarkkinointiin - Sosiaalisen median strategia Humaliston sähkölle
Koivuniemi, Saara (2020)
Koivuniemi, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli sosiaalisen median strategian laatiminen Humaliston sähkölle. Yritys on ollut pitkään sosiaalisessa mediassa, mutta strategia ja suunnitelmallisuus puuttuivat toiminnasta. Suurimpia kompastuskiviä sosiaalisen median sisällöntuotannossa on ollut ajan ja ideoiden puute.
Sosiaalisen median strategia laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Teoreettinen viitekehys koostui sosiaalisen median markkinoinnista sekä sosiaalisen median strategian luomisesta. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä ja tiedonkeruumenetelminä olivat benchmarking sekä kysely asiakkaille.
Benchmarkkauksella tutkittiin viittä yrityksen kilpailijaa. Kyselytutkimus tehtiin verkossa sekä myymälässä, ja vastauksia saatiin yhteensä 55 kappaletta. Kyselytutkimuksen perusteella kanavat, joissa yrityksen kannattaa jatkossakin olla mukana, ovat Facebook ja Instagram. Kiinnostavimmaksi sisällöksi yritysten sosiaalisen median sivuilla yleisellä tasolla koettiin valokuvalliset päivitykset, tekstiä sisältävät päivitykset sekä tarjoukset. Toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median sisällöksi vastaisuudessa toivottiin mm. tietoa uutuustuotteista, tuotteista, suunnittelijoista ja tuotemerkeistä, käyttövinkkejä ja inspiraatiota sekä muiden asiakkaiden kokemuksia. Benchmarkingin avulla tutkittiin viittä eri kilpailijaa. Myös kilpailijoita tutkimalla saatiin arvokasta tietoa ja ideoita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käyttökelpoinen sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteripohja toimeksiantajayritykselle. Luotu sosiaalisen median strategia toimii vastaisuudessa suuntaviivana yrityksen toiminnalle sosiaalisessa mediassa, ja julkaisukalenteri auttaa sisällöntuotannossa ja säästää resursseja muualle.
Sosiaalisen median strategia laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Teoreettinen viitekehys koostui sosiaalisen median markkinoinnista sekä sosiaalisen median strategian luomisesta. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä ja tiedonkeruumenetelminä olivat benchmarking sekä kysely asiakkaille.
Benchmarkkauksella tutkittiin viittä yrityksen kilpailijaa. Kyselytutkimus tehtiin verkossa sekä myymälässä, ja vastauksia saatiin yhteensä 55 kappaletta. Kyselytutkimuksen perusteella kanavat, joissa yrityksen kannattaa jatkossakin olla mukana, ovat Facebook ja Instagram. Kiinnostavimmaksi sisällöksi yritysten sosiaalisen median sivuilla yleisellä tasolla koettiin valokuvalliset päivitykset, tekstiä sisältävät päivitykset sekä tarjoukset. Toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median sisällöksi vastaisuudessa toivottiin mm. tietoa uutuustuotteista, tuotteista, suunnittelijoista ja tuotemerkeistä, käyttövinkkejä ja inspiraatiota sekä muiden asiakkaiden kokemuksia. Benchmarkingin avulla tutkittiin viittä eri kilpailijaa. Myös kilpailijoita tutkimalla saatiin arvokasta tietoa ja ideoita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käyttökelpoinen sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteripohja toimeksiantajayritykselle. Luotu sosiaalisen median strategia toimii vastaisuudessa suuntaviivana yrityksen toiminnalle sosiaalisessa mediassa, ja julkaisukalenteri auttaa sisällöntuotannossa ja säästää resursseja muualle.