Tunnetaidot Marian Tarha OY:ssä: Käytännön harjoittelua 3–5-vuotiaille
Laurinantti, Natalia (2020)
Laurinantti, Natalia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä tunnetaitojen merkitystä 3–5-vuotiaille lapsille. Tavoitteena on tehdä tunnetaidoista helposti lähestyttävä aihe sekä konkretisoida tun-netaitojen harjoittelua varhaiskasvatuksessa. Tuotoksena laaditussa oppaassa on huomioitu lapsen kehityksen vaiheet kyseisessä ikäluokassa. Tavoitteena oli myös vahvistaa toimeksi-antajan varhaiskasvattajien ammattitaitoa tunnetaitoihin liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, joka oli myös kehittämishanke.
Opinnäytetyön tavoite oli luoda konkreettinen opas opinnäytetyön toimeksiantajalle Marian Tarha Oy:lle. Opas sisältää käytännön harjoituksia tunnetaitoihin liittyen. Oppaan harjoitteet on testattu Marian Tarha Oy:n Leiritien yksikön 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Harjoitteet ovat tehty 3–5- vuotiaiden lasten ikäkehitykselle sopiviksi. Tarve kyseiselle oppaalle syntyi yhdessä kirjoittajan ja toimeksiantajan kesken. Kehittämishankkeen aikana tehtiin yhteistyö-tä eri toimijoiden kanssa.
Teoreettinen viitekehys koostui muun muassa 3–5-vuotiaiden ikäkehityksestä, voimakkaiden tunteiden kohtaamisesta, lasten sosioemotionaalisista taidoista, tunnetaitojen prosessista, yhteistyöstä vanhempien kanssa sekä tunnetaidoista osana varhaiskasvatusta.
Oppaaseen valikoitui yhdeksän tunnetuokiota, jotka oli todettu toimiviksi. Kaikkia kokeiltuja tuokioita ei otettu mukaan valmiiseen oppaaseen. Opas koostuu tunnetuokioista, niiden ku-vailuista sekä perusteluista, miksi tunnetuokio on tärkeä osa tunnekasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, joka oli myös kehittämishanke.
Opinnäytetyön tavoite oli luoda konkreettinen opas opinnäytetyön toimeksiantajalle Marian Tarha Oy:lle. Opas sisältää käytännön harjoituksia tunnetaitoihin liittyen. Oppaan harjoitteet on testattu Marian Tarha Oy:n Leiritien yksikön 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Harjoitteet ovat tehty 3–5- vuotiaiden lasten ikäkehitykselle sopiviksi. Tarve kyseiselle oppaalle syntyi yhdessä kirjoittajan ja toimeksiantajan kesken. Kehittämishankkeen aikana tehtiin yhteistyö-tä eri toimijoiden kanssa.
Teoreettinen viitekehys koostui muun muassa 3–5-vuotiaiden ikäkehityksestä, voimakkaiden tunteiden kohtaamisesta, lasten sosioemotionaalisista taidoista, tunnetaitojen prosessista, yhteistyöstä vanhempien kanssa sekä tunnetaidoista osana varhaiskasvatusta.
Oppaaseen valikoitui yhdeksän tunnetuokiota, jotka oli todettu toimiviksi. Kaikkia kokeiltuja tuokioita ei otettu mukaan valmiiseen oppaaseen. Opas koostuu tunnetuokioista, niiden ku-vailuista sekä perusteluista, miksi tunnetuokio on tärkeä osa tunnekasvatusta.