Vertaistukea sijaishuollossa kasvaneille : SOS-lapsikylän Ylitse MentorApp
Jalopaasi, Nita; Jokiniemi, Mikko; Vuotila, Jonna (2020)
Jalopaasi, Nita
Jokiniemi, Mikko
Vuotila, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826932
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on tutkia, millä tavoin ja minkälaisissa tilanteissa sijaishuollosta itsenäistyneet nuoret kaipaavat vertaistukea. Tutkimustietoa on tarkoitus käyttää Ylitse MentorApp -sovelluksen jatkokehityksessä. Tutkimuksessa selvitimme sekä sovelluksessa toimivien vertaismentoreiden että sijaishuollosta itsenäistyneiden nuorten kokemuksia vertaistuesta sekä digitaalisten palvelujen käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa nuorten vertaistuen tarpeesta sekä siitä, miten sovellus palvelisi sijaishuollosta itsenäistyviä nuoria parhaiten.
Hyödynsimme opinnäytetyössämme menetelmätriangulaatiota, eli tutkimusaineiston hankinnassa käytimme sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä käytimme laadullista teemahaastattelua sekä määrällistä lomakehaastattelua Webropol-kyselyn muodossa. Keräsimme tietoa sijaishuollosta itsenäistyneiltä nuorilta kyselylomakkeella ja täydentävänä aineistona käytimme vertaismentoreille toteutettuja teemahaastatteluja. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä seitsemän nuorta, jonka lisäksi haastattelimme kahta vertaismentoria. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla sekä määrällisellä analyysilla.
Tulosten mukaan suurin osa vastanneista nuorista ei ollut ennen kuullut Ylitse MentorApp- sovelluksesta, joka selittää vertaismentorien kokemusta vähäisistä yhteydenotoista sovelluksen kautta. Yli puolet vastaajista olivat kuitenkin käyttäneet jotakin selainpohjaista, vertaistuellista digipalvelua, joka osittain tukee vertaismentorien kokemusta erillisen, ladattavan sovelluksen kömpelyydestä. Kuitenkin neljä nuorista oli kyselyn mukaan sitä mieltä, että erillinen sovellus on hyvä alusta vertaistuen hakemiseen. Tilanteet, joissa nuoret osasivat kuvitella hakevansa vertaistukea verkon välityksellä, olivat samansuuntaisia kuin vertaismentorienkin kokemukset, ja ne liittyivät lähinnä mielenterveyteen ja viranomaisasioiden hoitamiseen.
Tulokset olivat samansuuntaisia toimeksiantajamme kokemusten kanssa. Hänen mukaansa sovelluksen käyttöaste on jäänyt matalaksi, ja viestit jakautuneet vertaismentoreille epätasaisesti. Sovelluksesta alettiinkin opinnäytetyömme aikoihin kehittää selainpohjaista versiota. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi tekijöistä, joiden perusteella nuori valitsee mentorin, sekä markkinoinnin vaikutuksesta käyttöasteen parantamiseen. The aim of our thesis was to find out, what are the common cases and instances where former foster care clients require assistance and peer support. We gathered information from both the application’s peer support mentors and from the young adults with foster care background about their own user experiences of peer support and from the use of digital services. The aim of the study was to produce information of former foster cares clients and from their needs of peer support during their early stages of independent adult lives. This information was gathered to benefit the future development of Ylitse MentorApp -application.
We utilized method triangulation on our data collection, which means we used both qualitative and quantitative research methods on our thesis. We used a theme interview as our interview pattern alongside with a Webropol-based query form. We interviewed two peer support mentors and gathered seven answers via query form. The data we gathered was analyzed by the use of material-driven content analysis and quantitative analysis.
According to our results, most of the query participants hadn’t even heard of Ylitse MentorApp -application beforehand, which partially explains the mentors experiences of low user activity. Most of the query participants had used an internet-based peer support service, which in part confirms mentors speculation of application’s clumsiness as peer support platform. However, four of the query participants thought a separate application is a good platform for peer support service. Cases and scenarios where former foster care customers could imagine themselves seeking for peer support via internet mostly overlapped with mentors own experiences. The cases and scenarios mostly revolved around the young adult’s own mental health and official affairs.
The results we gathered mostly correspond with our commissioner’s own experiences as well. According to him, the application has low amount of end users and the user messages have divided unevenly amongst the mentors. During our thesis, the commissioner has begun working on an internet-based version of Ylitse MentorApp. We discovered few topics that may warrant further research, such as “Which factors affects the user’s decision making when choosing which mentor to contact?” and “The importance of focused marketing in increasing the number of application’s end users”.
Hyödynsimme opinnäytetyössämme menetelmätriangulaatiota, eli tutkimusaineiston hankinnassa käytimme sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä käytimme laadullista teemahaastattelua sekä määrällistä lomakehaastattelua Webropol-kyselyn muodossa. Keräsimme tietoa sijaishuollosta itsenäistyneiltä nuorilta kyselylomakkeella ja täydentävänä aineistona käytimme vertaismentoreille toteutettuja teemahaastatteluja. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä seitsemän nuorta, jonka lisäksi haastattelimme kahta vertaismentoria. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla sekä määrällisellä analyysilla.
Tulosten mukaan suurin osa vastanneista nuorista ei ollut ennen kuullut Ylitse MentorApp- sovelluksesta, joka selittää vertaismentorien kokemusta vähäisistä yhteydenotoista sovelluksen kautta. Yli puolet vastaajista olivat kuitenkin käyttäneet jotakin selainpohjaista, vertaistuellista digipalvelua, joka osittain tukee vertaismentorien kokemusta erillisen, ladattavan sovelluksen kömpelyydestä. Kuitenkin neljä nuorista oli kyselyn mukaan sitä mieltä, että erillinen sovellus on hyvä alusta vertaistuen hakemiseen. Tilanteet, joissa nuoret osasivat kuvitella hakevansa vertaistukea verkon välityksellä, olivat samansuuntaisia kuin vertaismentorienkin kokemukset, ja ne liittyivät lähinnä mielenterveyteen ja viranomaisasioiden hoitamiseen.
Tulokset olivat samansuuntaisia toimeksiantajamme kokemusten kanssa. Hänen mukaansa sovelluksen käyttöaste on jäänyt matalaksi, ja viestit jakautuneet vertaismentoreille epätasaisesti. Sovelluksesta alettiinkin opinnäytetyömme aikoihin kehittää selainpohjaista versiota. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi tekijöistä, joiden perusteella nuori valitsee mentorin, sekä markkinoinnin vaikutuksesta käyttöasteen parantamiseen.
We utilized method triangulation on our data collection, which means we used both qualitative and quantitative research methods on our thesis. We used a theme interview as our interview pattern alongside with a Webropol-based query form. We interviewed two peer support mentors and gathered seven answers via query form. The data we gathered was analyzed by the use of material-driven content analysis and quantitative analysis.
According to our results, most of the query participants hadn’t even heard of Ylitse MentorApp -application beforehand, which partially explains the mentors experiences of low user activity. Most of the query participants had used an internet-based peer support service, which in part confirms mentors speculation of application’s clumsiness as peer support platform. However, four of the query participants thought a separate application is a good platform for peer support service. Cases and scenarios where former foster care customers could imagine themselves seeking for peer support via internet mostly overlapped with mentors own experiences. The cases and scenarios mostly revolved around the young adult’s own mental health and official affairs.
The results we gathered mostly correspond with our commissioner’s own experiences as well. According to him, the application has low amount of end users and the user messages have divided unevenly amongst the mentors. During our thesis, the commissioner has begun working on an internet-based version of Ylitse MentorApp. We discovered few topics that may warrant further research, such as “Which factors affects the user’s decision making when choosing which mentor to contact?” and “The importance of focused marketing in increasing the number of application’s end users”.