Kansainvälisyysosaamisen kehittyminen monikulttuurisessa oppimisympäristössä
Koski, Heidi (2020)
Koski, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826887
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kehittyikö opiskelijoiden kansainvälisyysosaaminen monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Tutkimus toteutettiin Turun ammattikorkeakoulussa järjestetylle INTENSE-hankkeelle. Hankkeeseen osallistui tutkimushetkellä Turun ammattikorkeakoulun lisäksi korkeakouluja Saksasta, Hollannista, Belgiasta ja Kroatiasta. Jokaisesta maasta osallistui yksi korkeakoulu. Tutkimukseen kerättiin tietoa kyselylomakkeen avulla hankkeeseen osallistuneilta opiskelijoilta opintojakson aluksi ja lopuksi.
Tuloksena saatiin, että opiskelijat kokivat kehittäneensä muun muassa kielitaitoa, tiimityöskentelytaitoja ja kulttuurituntemusta. Lisäksi vastauksien perusteella oli tulkittavissa, että opiskelijoiden kiinnostus kansainvälisyystehtäviä kohtaan lisääntyi. Opiskelijat kokivat saaneensa rohkeutta, itseluottamusta ja varmuutta tekemiseen. Tutkimuksessa voitiin havaita opiskelijoiden saaneen hyvät valmiudet jatkaa kansainvälisyysosaamisen kehittämistä. Tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää ammattikorkeakoulujen kurssien suunnitteluissa ja erityisesti kansainvälisyystoiminnan kehittämisessä.
Tuloksena saatiin, että opiskelijat kokivat kehittäneensä muun muassa kielitaitoa, tiimityöskentelytaitoja ja kulttuurituntemusta. Lisäksi vastauksien perusteella oli tulkittavissa, että opiskelijoiden kiinnostus kansainvälisyystehtäviä kohtaan lisääntyi. Opiskelijat kokivat saaneensa rohkeutta, itseluottamusta ja varmuutta tekemiseen. Tutkimuksessa voitiin havaita opiskelijoiden saaneen hyvät valmiudet jatkaa kansainvälisyysosaamisen kehittämistä. Tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää ammattikorkeakoulujen kurssien suunnitteluissa ja erityisesti kansainvälisyystoiminnan kehittämisessä.