Mitä leikittäis?: Leikin kehittäminen ja arviointi
Telkkinen, Kirsi (2020)
Telkkinen, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826952
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa leikin kehittämisestä ja leikin arvioinnista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten leikkiä on kehitetty ja arvioitu yhteistyöpäiväkodissa. Millaisia keinoja leikin kehittämiseen on käytetty ja millaisia hyötyjä leikin kehittämisestä näkyy päiväkodissa sekä miten leikkiä arvioidaan. Tutkimus suoritettiin yhdessä Kouvolan kaupungin päiväkodissa.
Leikki on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Leikkiä on korostettu varhaiskasvatusta koskevissa asiakirjoissa, ja leikin merkitys lapsen kehitykselle on korvaamaton. Leikkiä arvioimalla saadaan tärkeää tietoa lapsen kehityksestä. Leikin arvioinnin avulla pystytään tukemaan ja ohjaamaan lasta huomioiden lapsen vahvuudet, mielenkiinnonkohteet ja kehityshaasteet. Aikaisemmista tutkimuksista selvisi, että leikin merkitys yleensä ajatuksen tasolla tunnistetaan varhaiskasvatuksessa, mutta käytännössä se ei välttämättä näy.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia työntekijöitä oli viisi. Haastatteluiden avulla kertyi laaja aineisto. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin aineiston analyysia varten. Aineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysia. Aineisto luokiteltiin teemojen avulla. Aineiston käsittelyn tukena käytettiin ajatuskarttaa, jonka avulla oli helpompi käsittää laajaa kokonaisuutta.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina leikin kehittämisen keinoista nousee esiin leikkiympäristön rakentaminen, aikuisen rooli ja päiväkodin käytänteet, pienryhmätoiminta sekä leikin valintataulu. Leikin kehittämisen hyödyistä tulee esiin leikin avulla oppiminen, leikin pitkäkestoisuus ja sitoutuneisuus, leikkirauha sekä aikuisten ja lasten hyvinvointi. Tutkimuksesta ilmenee, että yhteistyöpäiväkodissa arviointi on isossa osassa koko toimintaa. Arviointi toimii kehittämisen lähtökohtana. Päiväkodissa arviointia toteutetaan laajasti monia eri menetelmiä käyttäen, muun muassa havainnointia, lasten kokouksia ja työntekijöiden oman työn arviointilomakkeita. Lasten osallisuus on tärkeässä osassa leikin kehittämistä ja arviointia. Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa leikin kehittämisestä ja leikin arvioinnista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten leikkiä on kehitetty ja arvioitu yhteistyöpäiväkodissa. Millaisia keinoja leikin kehittämiseen on käytetty ja millaisia hyötyjä leikin kehittämisestä näkyy päiväkodissa sekä miten leikkiä arvioidaan. Tutkimus suoritettiin yhdessä Kouvolan kaupungin päiväkodissa.
Leikki on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Leikkiä on korostettu varhaiskasvatusta koskevissa asiakirjoissa, ja leikin merkitys lapsen kehitykselle on korvaamaton. Leikkiä arvioimalla saadaan tärkeää tietoa lapsen kehityksestä. Leikin arvioinnin avulla pystytään tukemaan ja ohjaamaan lasta huomioiden lapsen vahvuudet, mielenkiinnonkohteet ja kehityshaasteet. Aikaisemmista tutkimuksista selvisi, että leikin merkitys yleensä ajatuksen tasolla tunnistetaan varhaiskasvatuksessa, mutta käytännössä se ei välttämättä näy.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia työntekijöitä oli viisi. Haastatteluiden avulla kertyi laaja aineisto. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin aineiston analyysia varten. Aineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysia. Aineisto luokiteltiin teemojen avulla. Aineiston käsittelyn tukena käytettiin ajatuskarttaa, jonka avulla oli helpompi käsittää laajaa kokonaisuutta.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina leikin kehittämisen keinoista nousee esiin leikkiympäristön rakentaminen, aikuisen rooli ja päiväkodin käytänteet, pienryhmätoiminta sekä leikin valintataulu. Leikin kehittämisen hyödyistä tulee esiin leikin avulla oppiminen, leikin pitkäkestoisuus ja sitoutuneisuus, leikkirauha sekä aikuisten ja lasten hyvinvointi. Tutkimuksesta ilmenee, että yhteistyöpäiväkodissa arviointi on isossa osassa koko toimintaa. Arviointi toimii kehittämisen lähtökohtana. Päiväkodissa arviointia toteutetaan laajasti monia eri menetelmiä käyttäen, muun muassa havainnointia, lasten kokouksia ja työntekijöiden oman työn arviointilomakkeita. Lasten osallisuus on tärkeässä osassa leikin kehittämistä ja arviointia.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa leikin kehittämisestä ja leikin arvioinnista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten leikkiä on kehitetty ja arvioitu yhteistyöpäiväkodissa. Millaisia keinoja leikin kehittämiseen on käytetty ja millaisia hyötyjä leikin kehittämisestä näkyy päiväkodissa sekä miten leikkiä arvioidaan. Tutkimus suoritettiin yhdessä Kouvolan kaupungin päiväkodissa.
Leikki on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Leikkiä on korostettu varhaiskasvatusta koskevissa asiakirjoissa, ja leikin merkitys lapsen kehitykselle on korvaamaton. Leikkiä arvioimalla saadaan tärkeää tietoa lapsen kehityksestä. Leikin arvioinnin avulla pystytään tukemaan ja ohjaamaan lasta huomioiden lapsen vahvuudet, mielenkiinnonkohteet ja kehityshaasteet. Aikaisemmista tutkimuksista selvisi, että leikin merkitys yleensä ajatuksen tasolla tunnistetaan varhaiskasvatuksessa, mutta käytännössä se ei välttämättä näy.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia työntekijöitä oli viisi. Haastatteluiden avulla kertyi laaja aineisto. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin aineiston analyysia varten. Aineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysia. Aineisto luokiteltiin teemojen avulla. Aineiston käsittelyn tukena käytettiin ajatuskarttaa, jonka avulla oli helpompi käsittää laajaa kokonaisuutta.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina leikin kehittämisen keinoista nousee esiin leikkiympäristön rakentaminen, aikuisen rooli ja päiväkodin käytänteet, pienryhmätoiminta sekä leikin valintataulu. Leikin kehittämisen hyödyistä tulee esiin leikin avulla oppiminen, leikin pitkäkestoisuus ja sitoutuneisuus, leikkirauha sekä aikuisten ja lasten hyvinvointi. Tutkimuksesta ilmenee, että yhteistyöpäiväkodissa arviointi on isossa osassa koko toimintaa. Arviointi toimii kehittämisen lähtökohtana. Päiväkodissa arviointia toteutetaan laajasti monia eri menetelmiä käyttäen, muun muassa havainnointia, lasten kokouksia ja työntekijöiden oman työn arviointilomakkeita. Lasten osallisuus on tärkeässä osassa leikin kehittämistä ja arviointia.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa leikin kehittämisestä ja leikin arvioinnista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten leikkiä on kehitetty ja arvioitu yhteistyöpäiväkodissa. Millaisia keinoja leikin kehittämiseen on käytetty ja millaisia hyötyjä leikin kehittämisestä näkyy päiväkodissa sekä miten leikkiä arvioidaan. Tutkimus suoritettiin yhdessä Kouvolan kaupungin päiväkodissa.
Leikki on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Leikkiä on korostettu varhaiskasvatusta koskevissa asiakirjoissa, ja leikin merkitys lapsen kehitykselle on korvaamaton. Leikkiä arvioimalla saadaan tärkeää tietoa lapsen kehityksestä. Leikin arvioinnin avulla pystytään tukemaan ja ohjaamaan lasta huomioiden lapsen vahvuudet, mielenkiinnonkohteet ja kehityshaasteet. Aikaisemmista tutkimuksista selvisi, että leikin merkitys yleensä ajatuksen tasolla tunnistetaan varhaiskasvatuksessa, mutta käytännössä se ei välttämättä näy.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltavia työntekijöitä oli viisi. Haastatteluiden avulla kertyi laaja aineisto. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin aineiston analyysia varten. Aineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysia. Aineisto luokiteltiin teemojen avulla. Aineiston käsittelyn tukena käytettiin ajatuskarttaa, jonka avulla oli helpompi käsittää laajaa kokonaisuutta.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina leikin kehittämisen keinoista nousee esiin leikkiympäristön rakentaminen, aikuisen rooli ja päiväkodin käytänteet, pienryhmätoiminta sekä leikin valintataulu. Leikin kehittämisen hyödyistä tulee esiin leikin avulla oppiminen, leikin pitkäkestoisuus ja sitoutuneisuus, leikkirauha sekä aikuisten ja lasten hyvinvointi. Tutkimuksesta ilmenee, että yhteistyöpäiväkodissa arviointi on isossa osassa koko toimintaa. Arviointi toimii kehittämisen lähtökohtana. Päiväkodissa arviointia toteutetaan laajasti monia eri menetelmiä käyttäen, muun muassa havainnointia, lasten kokouksia ja työntekijöiden oman työn arviointilomakkeita. Lasten osallisuus on tärkeässä osassa leikin kehittämistä ja arviointia.