Yhteiset eväät monimuototutorointiin : Yhteneväiset käytänteet monimuototutorointiin
Syrjälä, Sanna (2020)
Syrjälä, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826809
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tuloksena laadittiin materiaalipaketti ja koulutusmateriaali Centrian monimuototutorointiin opiskelijakunta COPSAn käyttöön. Opinnäytetyöni tarkoituksena on helpottaa kaikkien osapuolten opiskelijakunta COPSAn, monimuototutorin, opettajien sekä opiskelijoiden yhteistyötä monimuototutoroinnin osalta.
Tietoperustana opinnäytetyössä on monimuoto-opiskelu, millaista monimuoto-opiskelu on Centria-ammattikorkeakoulussa, kuinka monimuototutoroinnilla tuetaan opiskelua, aikuisohjauksen periaatteet, esimerkkejä käytännön monimuototutoroinnista, tutoroinnin tarvetta sekä tutoroinnin merkitystä oppilaitokselle ja opiskelijoille. Monimuototutorointia käsitellään ohjauksen teorian kautta erityisesti aikuisohjauksen sekä oman kokemukseni kautta ja soveltaen teoriaa käytäntöön. Yhtenä tietoperustana hyödynnetään kartoituskyselyä tutortoiminnasta Ylivieskan monimuoto-opiskelijoille, jonka tuloksia avataan tutoroinnin merkityksen tueksi. Menetelminä käytettiin havainnointia ja kyselyä yhdistellen.
Tekemälläni materiaalipaketilla madalletaan kynnystä aloittaa tutorina toimiminen, helpotetaan monimuototutorina työskentelyä ja selkeytetään työnkuvaa kaikille osapuolille. Mahdollisimman vakaa tuki ja yhteneväiset tiedot ja materiaalit tutoroinnissa antavat tutorille mahdollisuuden kehittää persoonallista tapaansa tehdä ohjaustyötä. Selkeästi sovitut raamit helpottavat kaikkia osapuolia, jolloin monimuototutor pystyy keskittymään ryhmän tarpeisiin ja itse ohjaustyöhön. Kokonaisuus on selkeä ja osapuolten tarpeet huomioonottava, jota voidaan hyödyntää pitkällä tähtäimellä monimuototutor toiminnassa ja sen kehittämisessä.
Tietoperustana opinnäytetyössä on monimuoto-opiskelu, millaista monimuoto-opiskelu on Centria-ammattikorkeakoulussa, kuinka monimuototutoroinnilla tuetaan opiskelua, aikuisohjauksen periaatteet, esimerkkejä käytännön monimuototutoroinnista, tutoroinnin tarvetta sekä tutoroinnin merkitystä oppilaitokselle ja opiskelijoille. Monimuototutorointia käsitellään ohjauksen teorian kautta erityisesti aikuisohjauksen sekä oman kokemukseni kautta ja soveltaen teoriaa käytäntöön. Yhtenä tietoperustana hyödynnetään kartoituskyselyä tutortoiminnasta Ylivieskan monimuoto-opiskelijoille, jonka tuloksia avataan tutoroinnin merkityksen tueksi. Menetelminä käytettiin havainnointia ja kyselyä yhdistellen.
Tekemälläni materiaalipaketilla madalletaan kynnystä aloittaa tutorina toimiminen, helpotetaan monimuototutorina työskentelyä ja selkeytetään työnkuvaa kaikille osapuolille. Mahdollisimman vakaa tuki ja yhteneväiset tiedot ja materiaalit tutoroinnissa antavat tutorille mahdollisuuden kehittää persoonallista tapaansa tehdä ohjaustyötä. Selkeästi sovitut raamit helpottavat kaikkia osapuolia, jolloin monimuototutor pystyy keskittymään ryhmän tarpeisiin ja itse ohjaustyöhön. Kokonaisuus on selkeä ja osapuolten tarpeet huomioonottava, jota voidaan hyödyntää pitkällä tähtäimellä monimuototutor toiminnassa ja sen kehittämisessä.
