Sosiaalinen myynti myynnin työkaluna
Nurmi, Mika (2020)
Nurmi, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826971
Tiivistelmä
B2B-ostajien ostoprosessit muuttuvat ja myynti pyrkii pysymään mukana tässä muutoksessa. Sosiaalinen myynti on yksi vastaus muuttuviin ostoprosesseihin ja pitkittyviin useita henkilöitä vaativiin ostopäätöksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalista myyntiä käsitteenä ja ymmärtää sitä laajemmin, jotta sitä voidaan hyödyntää Vr Pop Up Arcaden myynnin työkaluna. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä ostajien prosessit nykypäivänä pitävät sisällään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu myynnin teoriasta, kuten myyntija ostoprosesseista, sosiaalisen myynnin käsitettä avaavista termeistä, kuten henkilö- ja asiantuntijabrändeistä sekä inbound-markkinoinnista. Opinnäytetyössä avataan yleisimpiä sosiaalisia verkostoja. Lisäksi sosiaalisen myynnin pätevyyttä myynnin työkaluna on avattu lean-filosofian kautta. Teoriaa vahvistamaan opinnäytetyössä on hyödynnetty olemassa olevia määrällisiä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin syitä, miksi monikanavainen näkyvyys on tärkeää liiketoiminnalle. Monikanavainen näkyvyys auttaa ostajia heidän päätöksentekoprosesseissaan, kun ostajan on helpompi löytää palveluntarjoaja. Vr Pop Up Arcade löysi opinnäytetyön myötä syyn sosiaalisen myynnin hyödyntämiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalista myyntiä käsitteenä ja ymmärtää sitä laajemmin, jotta sitä voidaan hyödyntää Vr Pop Up Arcaden myynnin työkaluna. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä ostajien prosessit nykypäivänä pitävät sisällään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu myynnin teoriasta, kuten myyntija ostoprosesseista, sosiaalisen myynnin käsitettä avaavista termeistä, kuten henkilö- ja asiantuntijabrändeistä sekä inbound-markkinoinnista. Opinnäytetyössä avataan yleisimpiä sosiaalisia verkostoja. Lisäksi sosiaalisen myynnin pätevyyttä myynnin työkaluna on avattu lean-filosofian kautta. Teoriaa vahvistamaan opinnäytetyössä on hyödynnetty olemassa olevia määrällisiä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuloksena löydettiin syitä, miksi monikanavainen näkyvyys on tärkeää liiketoiminnalle. Monikanavainen näkyvyys auttaa ostajia heidän päätöksentekoprosesseissaan, kun ostajan on helpompi löytää palveluntarjoaja. Vr Pop Up Arcade löysi opinnäytetyön myötä syyn sosiaalisen myynnin hyödyntämiselle.