Musiikin hahmotusaineiden opetus yhteissoiton avulla
Ruohonen, Elina (2020)
Ruohonen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mahdollisuuksia musiikin hahmotusaineiden opettamiseen käyttämällä omaa instrumenttia ja yhteissoittoa apuna oppitunnilla. Opinnäytetyön aihe valikoitui henkilökohtaisten opetuskokemusten herättämän mielenkiinnon pohjalta. Aiheen valintaan vaikutti myös vuoden 2017 taiteen perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman muutos ja sen tuomat uudistukset myös musiikin hahmotusaineiden opetuksessa.
Opetushetkien havainnointia varten koottiin kolme erilaista tuntikokonaisuutta, joihin on integroitu yhteissoittoa jousisoittimilla. Tuntikokonaisuuksien valmistamisen avuksi paneuduttiin oppimiskäsityksiin ja opetusmenetelmiin sekä tutustuttiin taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaan. Säveltämisen, sovittamisen ja improvisoinnin painotus opetussuunnitelmassa antoi myös aiheet tuntikokonaisuuksille.
Kyseessä oli laadullinen toimintatutkimus, jossa käytettiin apuna kirjallisen aineiston lisäksi myös musiikin hahmotusaineiden lehtori Airi Salmelan haastattelua. Tutkimuksessa nousi esiin musiikin hahmotusaineiden ja soitonopettajien monet erilaiset mahdollisuudet uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen. Omien soittimien avulla pystyttiin hahmottamaan monia musiikin peruselementtejä yhdessä musiikkia tehden.
Opetushetkien havainnointia varten koottiin kolme erilaista tuntikokonaisuutta, joihin on integroitu yhteissoittoa jousisoittimilla. Tuntikokonaisuuksien valmistamisen avuksi paneuduttiin oppimiskäsityksiin ja opetusmenetelmiin sekä tutustuttiin taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaan. Säveltämisen, sovittamisen ja improvisoinnin painotus opetussuunnitelmassa antoi myös aiheet tuntikokonaisuuksille.
Kyseessä oli laadullinen toimintatutkimus, jossa käytettiin apuna kirjallisen aineiston lisäksi myös musiikin hahmotusaineiden lehtori Airi Salmelan haastattelua. Tutkimuksessa nousi esiin musiikin hahmotusaineiden ja soitonopettajien monet erilaiset mahdollisuudet uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen. Omien soittimien avulla pystyttiin hahmottamaan monia musiikin peruselementtejä yhdessä musiikkia tehden.