Podcast seurakuntayhtymän tiedotusvälineenä
Suopanki, Atso (2020)
Suopanki, Atso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826964
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on hyvä podcast Lappeenrannan seurakuntayhtymän viestinnässä ja miten hyvin seurakuntayhtymän työntekijät ottavat haltuunsa uuden viestintäkanavan.
Työ toteutetaan kehitysprojektina osana tekijän päivätyötä seurakuntayhtymän viestintäsihteerinä. Työllä halutaan selvittää, miten hyvin seurakuntalaiset ja seurakuntien työntekijät ottavat vastaan uuden viestintämuodon, podcastit.
Opinnäytetyössä esitellään Lappeenrannan seurakuntayhtymän viestintää ja avataan lukijalle podcastien maailmaa. Tavoitteena on, että lukijalle tulisi ymmärrys podcastien merkityksestä nykymaailman monimuotoisessa viestintäkentässä.
Kehitysprojektin kysymyksiin haettiin vastauksia työntekijöille tehdyllä kyselyllä, johon vastasi vajaasta 200 työntekijästä vain 18 työntekijää. Vastaajat kokivat podcastin pääsääntöisesti mielenkiintoiseksi. Yleisin kritiikki oli podcastin pituus, joka koettiin hieman liian pitkäksi. Vaikka jotkut työntekijät olivat avoimia podcastin toteuttamiselle itse, aika on näyttänyt, että niiden toteutus jäänee jatkossakin viestintäyksikön harteille.
Työ toteutetaan kehitysprojektina osana tekijän päivätyötä seurakuntayhtymän viestintäsihteerinä. Työllä halutaan selvittää, miten hyvin seurakuntalaiset ja seurakuntien työntekijät ottavat vastaan uuden viestintämuodon, podcastit.
Opinnäytetyössä esitellään Lappeenrannan seurakuntayhtymän viestintää ja avataan lukijalle podcastien maailmaa. Tavoitteena on, että lukijalle tulisi ymmärrys podcastien merkityksestä nykymaailman monimuotoisessa viestintäkentässä.
Kehitysprojektin kysymyksiin haettiin vastauksia työntekijöille tehdyllä kyselyllä, johon vastasi vajaasta 200 työntekijästä vain 18 työntekijää. Vastaajat kokivat podcastin pääsääntöisesti mielenkiintoiseksi. Yleisin kritiikki oli podcastin pituus, joka koettiin hieman liian pitkäksi. Vaikka jotkut työntekijät olivat avoimia podcastin toteuttamiselle itse, aika on näyttänyt, että niiden toteutus jäänee jatkossakin viestintäyksikön harteille.