Neuromarkkinoinnista selkokielellä
Moskalenko, Natalia (2020)
Moskalenko, Natalia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826981
Tiivistelmä
Suurin osa mainoksista vaikuttaa meihin tajuttomalla tasolla.
Halu ymmärtää paremmin asiakkaiden tunteita ja päätöksentekoja sytyttää kiinnostusta neuromarkkinointiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sellaista käsitettä, kuin neuromarkkinointi ja sen soveltamisen piirteet, tutustua aiheeseen lukemalla kirjoja ja tieteellisiä lähteitä, koota tietoa ja kirjoittaa sen jälkeen helppolukuista ja lyhyttä tutkimustyötä neuromarkkinoinnista. Tutkimuksen tavoitteena on vertailla keskenään neuromarkkinoinnissa käytettyjä tutkimusvälineitä ja löytää paras ja edullinen vaihtoehto.
Opinnäytetyössä käsitellään neuromarkkinointia nykyaikaisen markkinointialana, tutustutaan neuromarkkinoinnissa käytettyihin tutkimusvälineisiin, vertaillaan muihin markkinointitutkimusmenetelmiin, pohditaan hyvistä ja huonoista puolista ja neuromarkkinoinnin tulevai-suuden mahdollisuuksista.
Neuromarkkinointiin liittyvä kirjallisuus ja aiemmat muiden tutkijoiden tutkimukset auttoivat tutkimusprosessissani eteenpäin. Opinnäytetyön teorian ja empirian välillä on looginen yhteinen punainen lanka.
Tutkimuksen tarkoituksena oli rakentaa teoreettista katsausta siitä, mitä neuromarkkinointi on ja millaisia tutkimusmenetelmiä on tällä hetkellä markkinoijien käytössä. Empiria on kerätty tutkimalla aiheeseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita, kirjoja, videoita, luentojen materiaaleja, lukuisien tutkimuksien tuloksia, kaikki oli opinnäytetyön tutkimusmateriaalina.
Internetistä löytyy paljon englanninkielisiä tieteellisiä tutkimuksia neuromarkkinoinnista, neuromarkkinoinnissa käytettävistä menetelmistä ja laitteistosta, sekä neuromarkkinointia harjoittavien yrityksien sivustoja ympäri maailmaa. Kaikkien tietojen analysoimalla olen vertaillut suosituimmat neuromarkkinoinnin laitteet ja tutkimusmenetelmät hinnan, helppokäyttöisyyden, tutkimustulosten tarkkuuden ja otantamäärien perusteella.
Käyttäen kaikkia saatua aiheeseen liittyvää materiaalia olen tuonut esille omia pohdintoja neuromarkkinoinnin tutkimusmenetelmistä: fMRI, MEG ja EEG-tutkimusmenetelmillä saadaan luotettavampaa tietoa, EEG on mainituista menetelmistä halvin, fMRI:llä on paras kuvallinen tarkkuus ja MEG:llä – paras ajallinen tarkkuus. Kustannuksiltaan halvat vaihtoehdot tutkimuslaitteista ovat katseenseuranta, kasvokoodaus ja galvaanisen ihoreaktion tutkimusvälineet, myöskin markkinoijille ja koehenkilöille helppokäyttöisiä.
Halu ymmärtää paremmin asiakkaiden tunteita ja päätöksentekoja sytyttää kiinnostusta neuromarkkinointiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sellaista käsitettä, kuin neuromarkkinointi ja sen soveltamisen piirteet, tutustua aiheeseen lukemalla kirjoja ja tieteellisiä lähteitä, koota tietoa ja kirjoittaa sen jälkeen helppolukuista ja lyhyttä tutkimustyötä neuromarkkinoinnista. Tutkimuksen tavoitteena on vertailla keskenään neuromarkkinoinnissa käytettyjä tutkimusvälineitä ja löytää paras ja edullinen vaihtoehto.
Opinnäytetyössä käsitellään neuromarkkinointia nykyaikaisen markkinointialana, tutustutaan neuromarkkinoinnissa käytettyihin tutkimusvälineisiin, vertaillaan muihin markkinointitutkimusmenetelmiin, pohditaan hyvistä ja huonoista puolista ja neuromarkkinoinnin tulevai-suuden mahdollisuuksista.
Neuromarkkinointiin liittyvä kirjallisuus ja aiemmat muiden tutkijoiden tutkimukset auttoivat tutkimusprosessissani eteenpäin. Opinnäytetyön teorian ja empirian välillä on looginen yhteinen punainen lanka.
Tutkimuksen tarkoituksena oli rakentaa teoreettista katsausta siitä, mitä neuromarkkinointi on ja millaisia tutkimusmenetelmiä on tällä hetkellä markkinoijien käytössä. Empiria on kerätty tutkimalla aiheeseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita, kirjoja, videoita, luentojen materiaaleja, lukuisien tutkimuksien tuloksia, kaikki oli opinnäytetyön tutkimusmateriaalina.
Internetistä löytyy paljon englanninkielisiä tieteellisiä tutkimuksia neuromarkkinoinnista, neuromarkkinoinnissa käytettävistä menetelmistä ja laitteistosta, sekä neuromarkkinointia harjoittavien yrityksien sivustoja ympäri maailmaa. Kaikkien tietojen analysoimalla olen vertaillut suosituimmat neuromarkkinoinnin laitteet ja tutkimusmenetelmät hinnan, helppokäyttöisyyden, tutkimustulosten tarkkuuden ja otantamäärien perusteella.
Käyttäen kaikkia saatua aiheeseen liittyvää materiaalia olen tuonut esille omia pohdintoja neuromarkkinoinnin tutkimusmenetelmistä: fMRI, MEG ja EEG-tutkimusmenetelmillä saadaan luotettavampaa tietoa, EEG on mainituista menetelmistä halvin, fMRI:llä on paras kuvallinen tarkkuus ja MEG:llä – paras ajallinen tarkkuus. Kustannuksiltaan halvat vaihtoehdot tutkimuslaitteista ovat katseenseuranta, kasvokoodaus ja galvaanisen ihoreaktion tutkimusvälineet, myöskin markkinoijille ja koehenkilöille helppokäyttöisiä.