Pankkien digitaaliset sijoitusneuvontapalvelut
Alfat, Arian (2020)
Alfat, Arian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120926987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120926987
Tiivistelmä
Pankkitoiminta kehittyy ja kasvaa kovaa vauhtia nopeasti muuttuvassa ympäristössä. Poikkeuksellisen korkotason ja digitalisaation tuoman muutoksen mukana on ilmennyt uusia haasteita pankkien liiketoiminnalle.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään digitalisaatiota ja digitalisaation tuomaa muutosta pankki- ja varainhoitopalveluissa. Tutkimuksessa käsitellään automaatiota, tekoälyä ja robotiikkaa, jotka ovat vahvasti sidoksissa digitalisaatioon ja sen tuomaan kehitykseen. Työssä myös käsitellään säästämisen ja sijoittamisen aihealueita, sekä näiden vaikutusta digitalisaation tuomiin muutoksiin
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia olemassa olevia digitaalisia varainhoitopalveluja ja selvittää niiden ominaisuuksia, sekä eroavaisuuksia. Tutkimus on rajattu tarkastelemaan kolmea Suomalaista digitaalista varainhoitopalvelua tarjoavaa yritystä. Tarkastelemat palveluntarjoajat ovat Nordean sijoitusneuvoja Nora, S-Pankin Säästäjä ja Taaleri Varainhoito. Vertailuosio on rajattu tarkastelemaan palveluntarjoajien digitaalisia säästämisen vaihtoehtoja.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimustavalla. Tutkimukseen on kerätty S-Pankin Säästäjän, Nordea Noran ja Taaleri Varainhoidon varainhoitopalvelujen ominaisuuksia käyttäen aineistona palveluntarjoajien omia verkkosivuja, mobiilisovelluksia ja avaintietoasiakirjoja. Tutkimuksessa on myös hyödynnetty aiheeseen liittyvää aineistoa eri verkkolähteiden kautta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että varainhoitopalveluissa on eroja ominaisuuksissa, joita on sijoittajan hyvä huomioida oman sijoitustavoitteen mukaisesti. Kokonaisuudessaan jokaisen palvelun tavoite on tehdä säästäjälle säästämisestä vaivatonta ja helppoa. Säästämisen aloitussummalla on eroja palveluntarjoajilla, sekä tämän lisäksi merkittävänä erona on eri säästämisen muodot, kuten mikrosäästäminen, joka on ainoastaan S-Pankin Säästäjän palveluntarjonnassa. Tutkimuksissa on vertailtu myös kuluja ja tuottokehitystä palveluntarjoajien välillä.
Opinnäytetyön lopussa on tarkasteltu työn luotettavuutta, jatkotutkimusehdotuksia, oman oppimisen arviointia, sekä yleistä pohdintaa liittyen säästämiseen ja sijoittamiseen.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään digitalisaatiota ja digitalisaation tuomaa muutosta pankki- ja varainhoitopalveluissa. Tutkimuksessa käsitellään automaatiota, tekoälyä ja robotiikkaa, jotka ovat vahvasti sidoksissa digitalisaatioon ja sen tuomaan kehitykseen. Työssä myös käsitellään säästämisen ja sijoittamisen aihealueita, sekä näiden vaikutusta digitalisaation tuomiin muutoksiin
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia olemassa olevia digitaalisia varainhoitopalveluja ja selvittää niiden ominaisuuksia, sekä eroavaisuuksia. Tutkimus on rajattu tarkastelemaan kolmea Suomalaista digitaalista varainhoitopalvelua tarjoavaa yritystä. Tarkastelemat palveluntarjoajat ovat Nordean sijoitusneuvoja Nora, S-Pankin Säästäjä ja Taaleri Varainhoito. Vertailuosio on rajattu tarkastelemaan palveluntarjoajien digitaalisia säästämisen vaihtoehtoja.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimustavalla. Tutkimukseen on kerätty S-Pankin Säästäjän, Nordea Noran ja Taaleri Varainhoidon varainhoitopalvelujen ominaisuuksia käyttäen aineistona palveluntarjoajien omia verkkosivuja, mobiilisovelluksia ja avaintietoasiakirjoja. Tutkimuksessa on myös hyödynnetty aiheeseen liittyvää aineistoa eri verkkolähteiden kautta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että varainhoitopalveluissa on eroja ominaisuuksissa, joita on sijoittajan hyvä huomioida oman sijoitustavoitteen mukaisesti. Kokonaisuudessaan jokaisen palvelun tavoite on tehdä säästäjälle säästämisestä vaivatonta ja helppoa. Säästämisen aloitussummalla on eroja palveluntarjoajilla, sekä tämän lisäksi merkittävänä erona on eri säästämisen muodot, kuten mikrosäästäminen, joka on ainoastaan S-Pankin Säästäjän palveluntarjonnassa. Tutkimuksissa on vertailtu myös kuluja ja tuottokehitystä palveluntarjoajien välillä.
Opinnäytetyön lopussa on tarkasteltu työn luotettavuutta, jatkotutkimusehdotuksia, oman oppimisen arviointia, sekä yleistä pohdintaa liittyen säästämiseen ja sijoittamiseen.