Ledarskap och självledarskap
Bertell, Anneli (2020)
Bertell, Anneli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826917
Tiivistelmä
Den här examensarbetets tema är att ta reda på vilka egenskaper som en bra ledare önskas ha. Förutom detta sätts fokus på självledarskap, hur man som ledare kan leda sig själv – vilket har inverkan på det arbete man utför. Självledarskap är något som sätts mera fokus på i dagens läge och speciellt om man jobbar självständigt, eller i detta fall som ledare, behövs det självledarskap för att se skillnaden mellan arbete och fritid. Förstår man vikten av gränssättning, som är viktigt för stresshantering, då tappar man inte sin ork i arbetet så lätt utan man tänker även på sitt välmående. Teman som ofta kommer upp inom självledarskap är sådant som kommer att behandlas. Till exempel hur man kan hålla sin motivation, vad man bör sätta sin fokus på och tänka på för att utvecklas med sitt självledarskap, gränssättning och självbelöning.
I undersökningen blir det kvalitativa temaintervjuer med ledare inom olika positioner, allt från mellanchefer, enhetschefer, till högsta ledningen eller verkställande direktörer. Inter-vjuerna ordnas per telefon eller med tillräcklig distans nu i rådande Covid-19 pandemin. Resultaten påvisar att det som behandlas i teoridelen är teman som ledare tänker på i sin vardag.
I undersökningen blir det kvalitativa temaintervjuer med ledare inom olika positioner, allt från mellanchefer, enhetschefer, till högsta ledningen eller verkställande direktörer. Inter-vjuerna ordnas per telefon eller med tillräcklig distans nu i rådande Covid-19 pandemin. Resultaten påvisar att det som behandlas i teoridelen är teman som ledare tänker på i sin vardag.