Opas onnistuneen yrityspodcastin tuottamiseen
Mikkonen, Elina (2020)
Mikkonen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927047
Tiivistelmä
Podcastit ovat nousseet tietoisuuteen ja osaksi yritysten sisältömarkkinoinnin kenttää viimeisten 15 vuoden aikana. Erityisesti kevään 2020 koronapandemia ja sen aiheuttamat muutokset ihmisten ajanviettotavoissa saivat suosion nousemaan aiempaa korkeammalle ja podcasteista on tullut olennainen osa yritysten sisältömarkkinoinnin valikoimaa. Vaikka podcastien tekeminen vie yrityksiltä hieman enemmän aikaa kuin monet muut sisältömuodot, on niiden toteuttamisessa paljon hyviä puolia. Podcastien parissa käytetään keskimääräistä enemmän aikaa muihin sisältömuotoihin verrattuna. Lisäksi ne ovat kuulijalle helppo tapa kuluttaa sisältöä. Niiden avulla on myös helppo luoda syvempiä suhteita omiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda opas, jonka avulla on mahdollista tuottaa onnistunut yrityspodcast. Opas on laadittu tiiviisti työelämälähtöisesti, ja sen kohderyhmäksi on rajattu pk-yritykset ja yksinyrittäjät. Kohderyhmällä on tarve selkeälle ja konkreettiselle oppaalle, joka tukee podcastien tuotantoa omin voimin, toisinaan vähilläkin resursseilla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan podcastien käyttöä yrityksen brändäyksen ja sisältömarkkinoinnin välineenä: miten podcasteilla voi luoda tunteita herättävää ja vahvaa brändiä, johon sidosryhmät sitoutuvat. Työssä tarkastellaan myös podcastien yleistä kehitystä ja kaupallistumista niiden historian aikana.
Lisäksi opinnäytetyössä on selvitetty, mitä vaiheita podcastin tekemiseen sisältyy. Eri vaiheet: suunnittelu, sisällöntuotanto, tekninen toteutus, julkaiseminen ja markkinointi, on esitelty kukin erikseen siitä näkökulmasta, mitä jokaisessa vaiheessa on hyvä ottaa huomioon ja mitkä ovat kunkin vaiheen erityispiirteet. Painopiste opinnäytetyössä ja oppaassa on kuitenkin sisällöntuotannossa.
Opas tukee oman yrityspodcastin suunnittelua ja toteutusta kohderyhmälähtöisesti ja yrityksen erityispiirteet huomioiden. Painopiste on etenkin suunnittelutyön tukemisessa ja tarkoituksena on tarjota hyväksi havaittuja käytäntöjä kompaktissa kokonaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda opas, jonka avulla on mahdollista tuottaa onnistunut yrityspodcast. Opas on laadittu tiiviisti työelämälähtöisesti, ja sen kohderyhmäksi on rajattu pk-yritykset ja yksinyrittäjät. Kohderyhmällä on tarve selkeälle ja konkreettiselle oppaalle, joka tukee podcastien tuotantoa omin voimin, toisinaan vähilläkin resursseilla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan podcastien käyttöä yrityksen brändäyksen ja sisältömarkkinoinnin välineenä: miten podcasteilla voi luoda tunteita herättävää ja vahvaa brändiä, johon sidosryhmät sitoutuvat. Työssä tarkastellaan myös podcastien yleistä kehitystä ja kaupallistumista niiden historian aikana.
Lisäksi opinnäytetyössä on selvitetty, mitä vaiheita podcastin tekemiseen sisältyy. Eri vaiheet: suunnittelu, sisällöntuotanto, tekninen toteutus, julkaiseminen ja markkinointi, on esitelty kukin erikseen siitä näkökulmasta, mitä jokaisessa vaiheessa on hyvä ottaa huomioon ja mitkä ovat kunkin vaiheen erityispiirteet. Painopiste opinnäytetyössä ja oppaassa on kuitenkin sisällöntuotannossa.
Opas tukee oman yrityspodcastin suunnittelua ja toteutusta kohderyhmälähtöisesti ja yrityksen erityispiirteet huomioiden. Painopiste on etenkin suunnittelutyön tukemisessa ja tarkoituksena on tarjota hyväksi havaittuja käytäntöjä kompaktissa kokonaisuudessa.