Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kasvatusyhteistyö lapsen kulttuuri-identiteetin muodostumisen tukena suomalais-venäläisessä päiväkodissa

Happo, Laura (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Laura_Happo.pdf (933.9Kt)
Lataukset: 


Happo, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927049
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa siitä, miten vanhemmat kokevat suomalaisen varhaiskasvatuksen, mitä toiveita heillä on kasvatusyhteistyölle sekä siitä, miten kasvatusyhteistyö muotoutuu ja toteutuu kulttuuriin liittyvissä asioissa. Valtakunnallisissa varhaiskasvatusuunnitelman perusteissa 2018 korostetaan vanhempien osallisuutta päiväkodin toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Toimeksiantajapäiväkotina toimi Turussa sijaitseva suomalais-venäläinen päiväkoti. Lapsiryhmiä päiväkodissa on kolme ja lapset ovat iältään 1–6 -vuotiaita. Suuressa osassa lasten perheitä joko toinen tai molemmat vanhemmista ovat venäläisiä tai kotoisin muista maista, joissa puhutaan venäjää.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja teoreettinen viitekehys muodostui kulttuuri-identiteetistä sekä kasvatusyhteistyöstä interkulttuurisessa ympäristössä. Aineisto kerättiin sekä kasvotusten tapahtuvalla haastattelulla että Webropol-kyselyn avulla. Tutkittavina toimi yhteensä neljä eri taustaista työntekijää sekä neljä erikseen valikoitua perhettä. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2020.

Tutkimus tuotti tietoa haluttuihin teemoihin ja tuloksista saatiinkiin arvokasta tietoa vanhempien sekä työntekijöiden ajatuksista koskien kasvatusyhteistyötä ja kulttuuriisia asioita. Vanhemmat kokivat, että heidän kotikulttuuriaan ja kieltään arvostetaan varhaiskasvatuksessa. Kuten työntekijätkin myös vanhemmat toivoivat arvostavaa ja avointa vuorovaikutusta kasvatusyhteistyön onnistumiseksi. Viestinnän toivottiin olevan yksilöllisempää ja mahdollisuuksia syvemmälle keskustelulle toivottiin useammin kuin kaksi kertaa vuodessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste