Suorahakukumppanin valinta esimies- ja johtotason rekrytoinneissa
Korhonen, Sanna-Maija (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Korhonen, Sanna-Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927075
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat suorahakukumppanin valintaan esimies- ja johtotason rekrytoinneissa sekä mitä tekijöitä asiakas arvostaa hyvässä suorahakukumppanissa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä suorahakuprosessin vaiheissa toimeksiantoyrityksellä on kehitettävää ja miten asiakasyhteistyötä voi kehittää toimeksiantoyrityksessä. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Compass Human Resources Groupille, joka on asiantuntija-, esimies- ja johtotason suorahakuihin ja rekrytointeihin erikoistunut yritys.
Tietoperustassa käsitellään suorahaun hyödyntämistä rekrytoinnissa, sekä suorahaun etuja, haasteita ja riskejä. Lisäksi tietoperustassa käsitellään asiakkaan tulevaisuuden tarpeita suorahaussa. Tietoperustassa syvennytään myös suorahakukumppanin valintaan vaikuttaviin tekijöihin sekä niihin tekijöihin, joita asiakas arvostaa hyvässä suorahakukumppanissa. Lisäksi tietoperustassa on kuvattu toimeksiantoyrityksen suorahakuprosessi asiakkaan näkökulmasta vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelmää käyttäen kesä-marraskuussa 2020. Tutkimukseen haastateltiin kymmentä liiketoimintajohtajaa, jotka olivat päättävässä asemassa suorahakukumppanin valinnassa sekä tekivät yhteistyötä jonkin esimies- ja johtotason rekrytointeja tekevän suorahakukumppanin kanssa. Teemahaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena merkittävin yksittäinen suorahakukumppanin valintaan vaikuttava tekijä on suorahakukonsultin substanssiosaaminen sekä toimialaymmärrys. Merkittävässä roolissa nähtiin myös suorahakukonsultin persoona, sillä konsultti edustaa paitsi suorahakuyritystä, mutta myös asiakasyritystä. Suorahakukonsultilla nähtiin olevan tärkeä merkitys yrityksen edustajana ja työnantajamielikuvan kehittäjänä, jolloin suorahakukonsultin persoona korostui entisestään. Suorahakukumppanin valintaan vaikutti myös aikaisempi yhteistyö sekä omat tai verkostojen kokemukset suorahakutoimijoista. Suorahakukumppanin valinnassa ilmenneitä haasteita on muun muassa suorahakutoimijoiden geneerisyys ja runsaus. Myös aidosti globaalisti toimivien suorahakukumppanien löytäminen koettiin haasteeksi. Hinnan ei nähty olevan merkittävä tekijä suorahakukumppanin valinnassa, vaikkakin hinnoittelussa nähtiin haasteita. Tutkimustulosten mukaan asiakkaat arvostavat aktiivista, tehokasta, läpinäkyvää ja luotettavaa suorahakukumppania, jossa asiakaslähtöisyys- ja keskeisyys on kaiken toiminnan lähtökohtana. Myös suorahakuprosessin sujuvuus nähtiin tärkeänä tekijänä toimivassa suorahakukumppanuudessa. Tutkimustulosten mukaan suorahakuprosessin myötä muodostuva ehdokaskokemus koettiin erittäin tärkeäksi ja se, että myös niille, jotka eivät tule valituksi tehtävään, jää positiivinen kuva asiakasyrityksestä.
Tietoperustassa käsitellään suorahaun hyödyntämistä rekrytoinnissa, sekä suorahaun etuja, haasteita ja riskejä. Lisäksi tietoperustassa käsitellään asiakkaan tulevaisuuden tarpeita suorahaussa. Tietoperustassa syvennytään myös suorahakukumppanin valintaan vaikuttaviin tekijöihin sekä niihin tekijöihin, joita asiakas arvostaa hyvässä suorahakukumppanissa. Lisäksi tietoperustassa on kuvattu toimeksiantoyrityksen suorahakuprosessi asiakkaan näkökulmasta vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelmää käyttäen kesä-marraskuussa 2020. Tutkimukseen haastateltiin kymmentä liiketoimintajohtajaa, jotka olivat päättävässä asemassa suorahakukumppanin valinnassa sekä tekivät yhteistyötä jonkin esimies- ja johtotason rekrytointeja tekevän suorahakukumppanin kanssa. Teemahaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena merkittävin yksittäinen suorahakukumppanin valintaan vaikuttava tekijä on suorahakukonsultin substanssiosaaminen sekä toimialaymmärrys. Merkittävässä roolissa nähtiin myös suorahakukonsultin persoona, sillä konsultti edustaa paitsi suorahakuyritystä, mutta myös asiakasyritystä. Suorahakukonsultilla nähtiin olevan tärkeä merkitys yrityksen edustajana ja työnantajamielikuvan kehittäjänä, jolloin suorahakukonsultin persoona korostui entisestään. Suorahakukumppanin valintaan vaikutti myös aikaisempi yhteistyö sekä omat tai verkostojen kokemukset suorahakutoimijoista. Suorahakukumppanin valinnassa ilmenneitä haasteita on muun muassa suorahakutoimijoiden geneerisyys ja runsaus. Myös aidosti globaalisti toimivien suorahakukumppanien löytäminen koettiin haasteeksi. Hinnan ei nähty olevan merkittävä tekijä suorahakukumppanin valinnassa, vaikkakin hinnoittelussa nähtiin haasteita. Tutkimustulosten mukaan asiakkaat arvostavat aktiivista, tehokasta, läpinäkyvää ja luotettavaa suorahakukumppania, jossa asiakaslähtöisyys- ja keskeisyys on kaiken toiminnan lähtökohtana. Myös suorahakuprosessin sujuvuus nähtiin tärkeänä tekijänä toimivassa suorahakukumppanuudessa. Tutkimustulosten mukaan suorahakuprosessin myötä muodostuva ehdokaskokemus koettiin erittäin tärkeäksi ja se, että myös niille, jotka eivät tule valituksi tehtävään, jää positiivinen kuva asiakasyrityksestä.