Lukukoiratoiminta korkeakouluissa : Tutkimus lukukoiratoiminnan mahdollisuuksista korkeakouluympäristössä
Ahola, Maria (2020)
Ahola, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927093
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lukukoiratoiminnan mahdollisuuksia korkeakouluympäristössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli lähteä selvittämään, onko lukukoiratoiminnalle kiinnostusta ja nähdäänkö toiminta kannattavana, kun kohderyhmäksi on suunnattu korkeakouluopiskelijat. Opinnäytetyön teoriassa käsiteltiin yleisesti lukutaitoa ja sen haasteita, koira-avusteista toimintaa, kirjastojen hyötyvaikutuksia sekä opiskelijoiden hyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja työhön haastateltiin teemahaastattelun avulla erilaisista kohderyhmistä olevia henkilöitä, jotka olisivat mahdollisesti liitoksissa lukukoiratoimintaan, jos sitä järjestettäisiin korkeakouluissa. Kohderyhmiä oli kolme ja haastateltavia yhteensä kahdeksan. Haastattelut järjestettiin joko puhelin- tai Skype-haastattelun välityksellä.
Tutkimustuloksissa selvisi, että idea lukukoiratoiminnan tuomisesta korkeakouluympäristöön otettiin positiivisin ja avoimin mielin vastaan. Toiminnasta nähtiin olevan potentiaalista hyötyä korkeakouluopiskelijoille etenkin heidän hyvinvointinsa ja opiskelukyvyn edistämisessä. Monet näkivät koiran läsnäolon rauhoittavana elementtinä ja sen läsnäolon uskottiin lieventävän stressiä ja tuovan opiskelijalle lisää itsevarmuutta. Ensisijaisina kohderyhminä nähtiin opiskelijat, joilla olisi vaikeuksia opintojen kanssa esimerkiksi lukivaikeuden muodossa tai esiintymisjännityksenä, mutta toimintaa pidettiin myös hyödyllisenä kaikille opiskelijoille.
Yhteistyötahoina toiminnalle nähtiin monipuolisesti erilaisia tahoja. Ehdottomana yhteistyökumppanina nähtiin Kennelliitto lukukoirien saatavuuden kannalta. Tämän lisäksi etenkin opinto-ohjaajat nähtiin oivana väylänä lähestyä mahdollisia kohderyhmiä. Myös opiskelijat itse, etenkin sosiaali- ja terveysalan opiskelijat nähtiin potentiaalisina yhteistyökumppaneina lukukoiratoiminnan puitteissa. Muita yhteistyö-kumppaneita olivat esimerkiksi kirjasto, opintopsykologi, erityisopettajat ja opiskelijajärjestöt.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja työhön haastateltiin teemahaastattelun avulla erilaisista kohderyhmistä olevia henkilöitä, jotka olisivat mahdollisesti liitoksissa lukukoiratoimintaan, jos sitä järjestettäisiin korkeakouluissa. Kohderyhmiä oli kolme ja haastateltavia yhteensä kahdeksan. Haastattelut järjestettiin joko puhelin- tai Skype-haastattelun välityksellä.
Tutkimustuloksissa selvisi, että idea lukukoiratoiminnan tuomisesta korkeakouluympäristöön otettiin positiivisin ja avoimin mielin vastaan. Toiminnasta nähtiin olevan potentiaalista hyötyä korkeakouluopiskelijoille etenkin heidän hyvinvointinsa ja opiskelukyvyn edistämisessä. Monet näkivät koiran läsnäolon rauhoittavana elementtinä ja sen läsnäolon uskottiin lieventävän stressiä ja tuovan opiskelijalle lisää itsevarmuutta. Ensisijaisina kohderyhminä nähtiin opiskelijat, joilla olisi vaikeuksia opintojen kanssa esimerkiksi lukivaikeuden muodossa tai esiintymisjännityksenä, mutta toimintaa pidettiin myös hyödyllisenä kaikille opiskelijoille.
Yhteistyötahoina toiminnalle nähtiin monipuolisesti erilaisia tahoja. Ehdottomana yhteistyökumppanina nähtiin Kennelliitto lukukoirien saatavuuden kannalta. Tämän lisäksi etenkin opinto-ohjaajat nähtiin oivana väylänä lähestyä mahdollisia kohderyhmiä. Myös opiskelijat itse, etenkin sosiaali- ja terveysalan opiskelijat nähtiin potentiaalisina yhteistyökumppaneina lukukoiratoiminnan puitteissa. Muita yhteistyö-kumppaneita olivat esimerkiksi kirjasto, opintopsykologi, erityisopettajat ja opiskelijajärjestöt.