Monikanavaisuus ja ketjuliiketoiminta – franchisingmallin kehittäminen erikoiskaupassa
Puolimatka, Mika (2020)
Puolimatka, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927200
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii ketju- ja franchisingliiketoimintaa monikanavaisuuden aikakaudella. Monikanavaisuus ja digitalisaatio haastavat sekä konseptia että franchisingottajia. Kaventuneet katemarginaalit yhdistettynä kasvaneisiin konseptin investointitarpeisiin ajavat niin ketjujohtajat kuin franchisingyrittäjätkin pohtimaan, miten ketjutoiminnan kokonaisuudesta saadaan riittävän kannattavaa ja miten ketjutoiminnan hyödyt jakautuisivat edelleen franchisinghengen mukaan tasaisesti franchisingottajan ja -antajan kesken.
Niin optimaalisen ketjurakenteen ja -johtamisen pohtiminen kuin digitalisaation, monikanavaisuuden vaikutusten arviointi kiteytyvät parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen viitekehyksen ympärille. Tuloksina on esitetty pohdintoja, mitä modernia erikoiskauppaketjua perustettaessa tai johtaessa olisi otettava huomioon työn rajauksen puitteissa sekä konkreettisia kehitysehdotuksia tutkimuksen toimeksiantajalle, Bestseller Wholesale Finland Oy:lle.
Opinnäytetyö rajautuu käsittelemään aihealuetta Bestsellerin ketjurakenteen sisällä. Se kuitenkin monimuotoisuudessaan tarjoaa erinomaisen lähtökohdan erilaisille näkökulmille. Työ sisältää teoriaosuuden lisäksi kvalitatiivisen haastattelututkimuksen tuloksineen ja pohdintoineen. Haastattelututkimuksessa on haastateltu Bestsellerin franchisingantajaa ja -ottajia. Työ on toteutettu vuoden 2020 aikana painottuen loppuvuoteen.
Työn tuloksista voi päätellä, että franchisingtoimintamalli on edelleen relevantti 2020-luvun erikoiskaupassa ja Bestsellerin monimuotoinen ketjurakenne tarjoaa parhaimmillaan useita kilpailuetuja. Kilpailuetujen saavuttamiseksi on kuitenkin parannettava johtamis- ja kommunikointiprosesseja. Franchisingottajien kannattavuutta on parannettava keskittämällä ostoja ja konseptin hankintoja entistä paremmin, jotta franchisingottajien kyky investoida monikanavaisuuteen säilyy. Asiakkaiden vaatiessa nopeutta ja personoitua kokemusta, on syytä miettiä useiden tukitoimintojen siirtämistä paikallisorganisaation alle sekä hankkia liiketoimintapartnereita toteuttamaan vaadittuja teknisiä ratkaisuja, asiakaskokemuksen mittaamista ja logistiikkaa. Verkkokaupan siirtymistä maaorganisaation operoitavaksi pohditaan myös vaihtoehtona.
Ketjutoiminta 2020-luvulla vaatii monimuotoista osaamista ja ketteryyttä organisaatiolta, mutta asiakaskokemukseen panostavilla ennakkoluulottomalla organisaatiolla on suuret mahdollisuudet, niin liiketoiminnan kasvattamiseen kuin riskien hallintaankin, monikanavaisuuden aikakaudella.
Niin optimaalisen ketjurakenteen ja -johtamisen pohtiminen kuin digitalisaation, monikanavaisuuden vaikutusten arviointi kiteytyvät parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen viitekehyksen ympärille. Tuloksina on esitetty pohdintoja, mitä modernia erikoiskauppaketjua perustettaessa tai johtaessa olisi otettava huomioon työn rajauksen puitteissa sekä konkreettisia kehitysehdotuksia tutkimuksen toimeksiantajalle, Bestseller Wholesale Finland Oy:lle.
Opinnäytetyö rajautuu käsittelemään aihealuetta Bestsellerin ketjurakenteen sisällä. Se kuitenkin monimuotoisuudessaan tarjoaa erinomaisen lähtökohdan erilaisille näkökulmille. Työ sisältää teoriaosuuden lisäksi kvalitatiivisen haastattelututkimuksen tuloksineen ja pohdintoineen. Haastattelututkimuksessa on haastateltu Bestsellerin franchisingantajaa ja -ottajia. Työ on toteutettu vuoden 2020 aikana painottuen loppuvuoteen.
Työn tuloksista voi päätellä, että franchisingtoimintamalli on edelleen relevantti 2020-luvun erikoiskaupassa ja Bestsellerin monimuotoinen ketjurakenne tarjoaa parhaimmillaan useita kilpailuetuja. Kilpailuetujen saavuttamiseksi on kuitenkin parannettava johtamis- ja kommunikointiprosesseja. Franchisingottajien kannattavuutta on parannettava keskittämällä ostoja ja konseptin hankintoja entistä paremmin, jotta franchisingottajien kyky investoida monikanavaisuuteen säilyy. Asiakkaiden vaatiessa nopeutta ja personoitua kokemusta, on syytä miettiä useiden tukitoimintojen siirtämistä paikallisorganisaation alle sekä hankkia liiketoimintapartnereita toteuttamaan vaadittuja teknisiä ratkaisuja, asiakaskokemuksen mittaamista ja logistiikkaa. Verkkokaupan siirtymistä maaorganisaation operoitavaksi pohditaan myös vaihtoehtona.
Ketjutoiminta 2020-luvulla vaatii monimuotoista osaamista ja ketteryyttä organisaatiolta, mutta asiakaskokemukseen panostavilla ennakkoluulottomalla organisaatiolla on suuret mahdollisuudet, niin liiketoiminnan kasvattamiseen kuin riskien hallintaankin, monikanavaisuuden aikakaudella.