Osuuskauppa Keulan tunnettuus toimialueellaan
Jaakkola, Elina (2020)
Jaakkola, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927186
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan eli Osuuskauppa Keulan tunnettuutta toimialueellaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka hyvin Osuuskauppa Keulan asiakkaat tuntevat Keulan ja antaa näin toimeksiantajalle asiakkaiden ajankohtaisia näkemyksiä. Työn teoreettisessa osassa oli tarkoitus selvittää mitä tunnettuus tarkoittaa, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja selvittää myös tunnettuuteen liittyvät keskeisimmät käsitteet.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tietoa kerättiin kyselyn muodossa. Haastattelu tehtiin täysi-ikäisille Keulan toimipaikoissa asioiville. Asiakkaita haastateltiin Keulan toimipaikoissa kyselylomakkeen avulla. Tavoitteena oli selvittää Keulan tunnettuutta, asiakkaiden ymmärrystä asiakasomistajuudesta sekä asiakkaiden mielikuvia Keulasta. Tulokset osoitettiin työssä kuvioiden avulla.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat tuntevat Keulan kohtuullisen hyvin. Kaikki asiakasomistajuuteen liittyvät asiat eivät kuitenkaan olleet asiakkaiden tiedossa. Asiakkaiden mielikuva Keulasta on tulosten perusteella hyvä. The purpose of this thesis was to research how well customers of Osuuskauppa Keula know the company and what kind of image they have about Keula. In theoretical part all the important concepts are explained and it clarifies which are the differences between these similar terms of customers’ awareness of the company, including reputation, brand and image. The thesis also explains which things affect the customers’ image and vision of the company.
The research method used in this thesis was quantitative method, as an interview for the customers. Customers were interviewed in different market places of Keula. The interview form was created based on theoretical information.
According to the results, Keula’s customers know the company quite well, still there are some advantages and benefits the customers are not aware of. The customers’ image of Keula is also good and they know the most common departments of Keula.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tietoa kerättiin kyselyn muodossa. Haastattelu tehtiin täysi-ikäisille Keulan toimipaikoissa asioiville. Asiakkaita haastateltiin Keulan toimipaikoissa kyselylomakkeen avulla. Tavoitteena oli selvittää Keulan tunnettuutta, asiakkaiden ymmärrystä asiakasomistajuudesta sekä asiakkaiden mielikuvia Keulasta. Tulokset osoitettiin työssä kuvioiden avulla.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat tuntevat Keulan kohtuullisen hyvin. Kaikki asiakasomistajuuteen liittyvät asiat eivät kuitenkaan olleet asiakkaiden tiedossa. Asiakkaiden mielikuva Keulasta on tulosten perusteella hyvä.
The research method used in this thesis was quantitative method, as an interview for the customers. Customers were interviewed in different market places of Keula. The interview form was created based on theoretical information.
According to the results, Keula’s customers know the company quite well, still there are some advantages and benefits the customers are not aware of. The customers’ image of Keula is also good and they know the most common departments of Keula.