Digitaalisen työympäristön kehittäminen Opintokeskus Siviksessä
Törrö, Anu (2020)
Törrö, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927251
Tiivistelmä
Sivis on valtakunnallinen 26 hengen asiantuntijaorganisaatio ja aikuisoppilaitos. Keskustoimisto on Helsingissä ja aluetoimistot sijaitsevat Tampereella, Turussa, Oulussa sekä Joensuussa. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla uuden intranetin valintaa, siihen johtuneet perustelut, sekä käyttäjäkokemuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaista Siviksen intranetin käyttö oli ennen ja millaista se on muutoksen jälkeen. Esittelen intranetin käyttöä palvelumuotoilusta tuttujen käyttäjäpolun ja käyttäjäprofiilien kautta. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten muutokseen liittyviin päätöksiin päädyttiin Siviksessä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajoittuu sosiaalisten ohjelmistoalustojen kuten Enterprise 2.0 eli Yritys 2.0 kehittämiseen sisäisessä viestinnässä.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa on laadullinen ja se sisältää tapaustutkimuksen elementtejä. Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä yksilö- ja ryhmä-haastatteluita, havainnointia sekä dokumenttianalyysia.
Uuden intranetin käyttöönotossa oli tarkoitus osallistuttaa henkilöstö koko prosessin ajaksi, jotta he kokisivat uuden intranetin omakseen. Työntekijöiden toiveita kuunneltiin, he saivat osallistua nimikilpailuun ja muutoksen jälkeen heille annettiin koulutusta uuden intranetin käytöstä.
Tutkimustulosten perusteella uuden intranetin käyttö on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaisemman intranetin käyttöön. Uuden intranetin hyviksi puoliksi on nähty selkeys, yhtenäisyys sekä tiedostojen hallinnan helpottuminen. Muutoksen jälkeen osa työntekijöistä koki työpaikan tasa-arvoisemmaksi, sillä työskentely onnistui nyt paremmin mobiilisti ja henkilöstö koki olevansa lähempänä toisiaan, koska uudet verkkoyhteystyökalut toivat mukanaan uusia tapoja pitää kokouksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaista Siviksen intranetin käyttö oli ennen ja millaista se on muutoksen jälkeen. Esittelen intranetin käyttöä palvelumuotoilusta tuttujen käyttäjäpolun ja käyttäjäprofiilien kautta. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten muutokseen liittyviin päätöksiin päädyttiin Siviksessä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajoittuu sosiaalisten ohjelmistoalustojen kuten Enterprise 2.0 eli Yritys 2.0 kehittämiseen sisäisessä viestinnässä.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa on laadullinen ja se sisältää tapaustutkimuksen elementtejä. Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä yksilö- ja ryhmä-haastatteluita, havainnointia sekä dokumenttianalyysia.
Uuden intranetin käyttöönotossa oli tarkoitus osallistuttaa henkilöstö koko prosessin ajaksi, jotta he kokisivat uuden intranetin omakseen. Työntekijöiden toiveita kuunneltiin, he saivat osallistua nimikilpailuun ja muutoksen jälkeen heille annettiin koulutusta uuden intranetin käytöstä.
Tutkimustulosten perusteella uuden intranetin käyttö on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaisemman intranetin käyttöön. Uuden intranetin hyviksi puoliksi on nähty selkeys, yhtenäisyys sekä tiedostojen hallinnan helpottuminen. Muutoksen jälkeen osa työntekijöistä koki työpaikan tasa-arvoisemmaksi, sillä työskentely onnistui nyt paremmin mobiilisti ja henkilöstö koki olevansa lähempänä toisiaan, koska uudet verkkoyhteystyökalut toivat mukanaan uusia tapoja pitää kokouksia.