Sovitellen varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvattajien kokemuksia MiniVersosta mikkeliläisessä päiväkodissa
Matilainen, Heidi (2020)
Matilainen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa MiniVerso-sovittelun käyttämisestä Mikkelin kaupungin varhaiskasvatuksessa. MiniVerso on varhaiskasvatukseen kehitetty vertaissovit-telumuoto, millä pyritään vahvistamaan lasten osallisuutta ristiriitatilanteissa. Opinnäytetyös-sä tutkittiin yhden mikkeliläisen päiväkodin varhaiskasvattajien kokemuksia MiniVersosta sekä heidän näkemyksiään sovittelusta lasten ristiriitatilanteissa ja päiväkodin arjessa. Tut-kimuksessa selvitettiin myös, mitä hyötyä MiniVerso oli tuonut lapsiryhmään sekä millaisia haasteita varhaiskasvattajat kohtasivat menetelmän käytössä.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisesti, jossa oli piirteitä kvalitatiivisista ja kvantita-tiivisista tutkimusmenetelmistä. Työn aineisto kerättiin varhaiskasvattajille suunnatulla Webropol-kyselyllä, johon vastasi 15 vastaajaa. Kysely sisälsi avoimia, suljettuja ja moniva-lintakysymyksiä MiniVersosta sekä sen käyttämisestä. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti luokittelun avulla.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että varhaiskasvattajat kohtaavat päivittäin erilaisia lasten konflikti-, riita- tai kiusaamistilanteita. Näiden tilanteiden ratkaisemiseksi MiniVerson sovitte-lua käytettiin silloin, kun tilanne lapsiryhmässä antoi sille mahdollisuuden, mutta MiniVerson ideologiaa ristiriitatilanteiden selvittämisessä käytettiin enemmän. Tuloksissa selvisi, että lähes kaikilla vastaajista oli positiivisia kokemuksia MiniVerson sovittelumenetelmästä, sen käyttämisestä sekä sen vaikutuksista lapsiryhmään tai heidän osallisuuteensa ristiriitatilan-teissa. Varhaiskasvattajat kertoivat, että MiniVerson sovittelu oli vähentänyt tai helpottanut lasten ristiriitatilanteita sekä parantanut lasten sovittelu- ja vuorovaikutustaitoja. Varhaiskas-vattajien avoimissa vastauksissa selvisi, että lasten tunnetaidot ja sanoittaminen olivat myös MiniVerson myötä kehittyneet. Tutkimuksessa selvisi, että jokainen varhaiskasvattaja koki MiniVerson tukevan lasten osallisuutta, sillä siinä lapsi tulee nähdyksi ja kuulluksi itseään koskevassa asiassa.
Johtopäätöksenä tutkimukselle voidaan todeta, että MiniVerson säännöllisellä käyttämisellä lasten kyky ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa paranee, lapset kokevat aitoa osallisuutta heitä koskevissa asioissa sekä heidän tunne-, vuorovaikutus- ja sovittelutaidot kehittyvät. The aim of the thesis was to produce information about the use of MiniVerso mediation in the early childhood education in the city of Mikkeli. The thesis examined the experiences of the early childhood educators about MiniVerso and their views on mediation in children's conflict situations and in the daily life of the kindergarten. The study also found out what benefits MiniVerso had brought to the group of children and what challenges the early child-hood educators experienced in using the method.
The thesis was carried out in a multi-method manner, which had features of qualitative and quantitative research methods. The material of the work was collected by a Webropol sur-vey for early childhood educators, which was answered by 15 respondents. The research material was analyzed based on the data using classification.
The results of the thesis showed that the early childhood educators faced different situations of conflict, dispute or bullying of children daily. To resolve these situations, MiniVerso me-diation was used by educators when the situation in a group of children allowed it. The re-sults showed that almost all the respondents had positive experiences with the MiniVerson conciliation method, its use, and its effects on the group of children or their involvement in conflict situations. The early childhood educators reported that the MiniVerso mediation had reduced or facilitated children’s conflict situations and improved children’s mediation and interaction skills. The early childhood educators felt that children’s emotional skills and lyrics were also developed with MiniVerso. The study found that every early childhood educator felt that MiniVerso supported the participation of children, as it is where children are seen and heard in a matter that concerns them.
The conclusion of the thesis is that the regular use of MiniVerso improves children's ability to resolve conflicts, children experience genuine involvement in matters that affect them, and their emotional, interaction, and mediation skills develop.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisesti, jossa oli piirteitä kvalitatiivisista ja kvantita-tiivisista tutkimusmenetelmistä. Työn aineisto kerättiin varhaiskasvattajille suunnatulla Webropol-kyselyllä, johon vastasi 15 vastaajaa. Kysely sisälsi avoimia, suljettuja ja moniva-lintakysymyksiä MiniVersosta sekä sen käyttämisestä. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti luokittelun avulla.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että varhaiskasvattajat kohtaavat päivittäin erilaisia lasten konflikti-, riita- tai kiusaamistilanteita. Näiden tilanteiden ratkaisemiseksi MiniVerson sovitte-lua käytettiin silloin, kun tilanne lapsiryhmässä antoi sille mahdollisuuden, mutta MiniVerson ideologiaa ristiriitatilanteiden selvittämisessä käytettiin enemmän. Tuloksissa selvisi, että lähes kaikilla vastaajista oli positiivisia kokemuksia MiniVerson sovittelumenetelmästä, sen käyttämisestä sekä sen vaikutuksista lapsiryhmään tai heidän osallisuuteensa ristiriitatilan-teissa. Varhaiskasvattajat kertoivat, että MiniVerson sovittelu oli vähentänyt tai helpottanut lasten ristiriitatilanteita sekä parantanut lasten sovittelu- ja vuorovaikutustaitoja. Varhaiskas-vattajien avoimissa vastauksissa selvisi, että lasten tunnetaidot ja sanoittaminen olivat myös MiniVerson myötä kehittyneet. Tutkimuksessa selvisi, että jokainen varhaiskasvattaja koki MiniVerson tukevan lasten osallisuutta, sillä siinä lapsi tulee nähdyksi ja kuulluksi itseään koskevassa asiassa.
Johtopäätöksenä tutkimukselle voidaan todeta, että MiniVerson säännöllisellä käyttämisellä lasten kyky ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa paranee, lapset kokevat aitoa osallisuutta heitä koskevissa asioissa sekä heidän tunne-, vuorovaikutus- ja sovittelutaidot kehittyvät.
The thesis was carried out in a multi-method manner, which had features of qualitative and quantitative research methods. The material of the work was collected by a Webropol sur-vey for early childhood educators, which was answered by 15 respondents. The research material was analyzed based on the data using classification.
The results of the thesis showed that the early childhood educators faced different situations of conflict, dispute or bullying of children daily. To resolve these situations, MiniVerso me-diation was used by educators when the situation in a group of children allowed it. The re-sults showed that almost all the respondents had positive experiences with the MiniVerson conciliation method, its use, and its effects on the group of children or their involvement in conflict situations. The early childhood educators reported that the MiniVerso mediation had reduced or facilitated children’s conflict situations and improved children’s mediation and interaction skills. The early childhood educators felt that children’s emotional skills and lyrics were also developed with MiniVerso. The study found that every early childhood educator felt that MiniVerso supported the participation of children, as it is where children are seen and heard in a matter that concerns them.
The conclusion of the thesis is that the regular use of MiniVerso improves children's ability to resolve conflicts, children experience genuine involvement in matters that affect them, and their emotional, interaction, and mediation skills develop.