Yritysoston jälkeiset jatkotoimenpiteet
af Hällström, Mikael (2020)
af Hällström, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027337
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin ostetun yrityksen ETD Finland Oy:n (myöhemmin ETD) integrointia emoyhtiöön FSM Oy (myöhemmin FSM) sekä FSM:n kasvua sisäisesti (orgaaninen kasvu) ja ulkoisesti (yritysostot). Työn toimeksiantajana toimi FSM, jonka strategiana on kasvaa voimakkaasti tietoverkkotuotteiden markkina-alueella ja visiona on olla Suomen johtava tietoverkkotuotteiden tukkuliike.
Yritys oli toteuttanut strategiaansa menestyksekkäästi useita vuosia, minkä aikana on tehty useita yritysostoja. Opinnäytetyön aihe koostui kahdesta eri pääkohdasta. Ensin keskityttiin vasta ostetun yrityksen integrointiprosessiin osaksi emoyhtiötä – minkälaisista vaiheista ostetun yrityksen integrointi koostui ja mitä integrointiprosessissa tuli ottaa huomioon. Toisena pääkohtana analysoitiin integrointiprosessin jälkeisiä jatkosuunnitelmia strategisten kasvutavoitteiden aikaansaamiseksi. Työ tehtiin kehittämishankkeena, jonka päätarkoituksena oli analysoida toimeksiantajayrityksen kasvumahdollisuuksia yritysoston jälkeisessä tilanteessa. Työn tavoitteena oli tarjota optimaaliset toimenpide-ehdotukset yrityksen johdolle juuri tehdyn yrityskaupan jälkeen. Tavoitteeseen pääseminen edellytti markkinatutkimuksen tekemistä toimialasta, joka toteutettiin haastattelemalla alalla pitkään olleita asiantuntijoita. Tiedon keruussa käytettiin hyväksi myös kansainvälisen tutkimuskeskuksen (BSRIA) tekemää raporttia kyseiseltä toimialalta. Näiden lisäksi käytettiin opinnäytetyön tekijän omaa havainnointia toimintaympäristössä.
Tehty tutkimus antoi hyvän kokonaiskuvan tietoverkkomarkkinoista. FSM:n kasvu markkinoilla on ollut voimakasta erityisesti yritysostojen ansiosta, joiden seurauksena yritys on saanut hyvän makkina-aseman alalla. Markkinatutkimuksen avulla ja teoriaan tukeutuen voitiin todeta, että yrityksellä on potentiaalia orgaaniseen kasvuun tietoverkkotuotteissa – sekä kuparikaapelointiin että valokuituun liittyvissä tuotteissa. Mahdollisuuksia on edelleen nopeaan kasvuun strategian mukaisilla yritysostoilla.
Yritys oli toteuttanut strategiaansa menestyksekkäästi useita vuosia, minkä aikana on tehty useita yritysostoja. Opinnäytetyön aihe koostui kahdesta eri pääkohdasta. Ensin keskityttiin vasta ostetun yrityksen integrointiprosessiin osaksi emoyhtiötä – minkälaisista vaiheista ostetun yrityksen integrointi koostui ja mitä integrointiprosessissa tuli ottaa huomioon. Toisena pääkohtana analysoitiin integrointiprosessin jälkeisiä jatkosuunnitelmia strategisten kasvutavoitteiden aikaansaamiseksi. Työ tehtiin kehittämishankkeena, jonka päätarkoituksena oli analysoida toimeksiantajayrityksen kasvumahdollisuuksia yritysoston jälkeisessä tilanteessa. Työn tavoitteena oli tarjota optimaaliset toimenpide-ehdotukset yrityksen johdolle juuri tehdyn yrityskaupan jälkeen. Tavoitteeseen pääseminen edellytti markkinatutkimuksen tekemistä toimialasta, joka toteutettiin haastattelemalla alalla pitkään olleita asiantuntijoita. Tiedon keruussa käytettiin hyväksi myös kansainvälisen tutkimuskeskuksen (BSRIA) tekemää raporttia kyseiseltä toimialalta. Näiden lisäksi käytettiin opinnäytetyön tekijän omaa havainnointia toimintaympäristössä.
Tehty tutkimus antoi hyvän kokonaiskuvan tietoverkkomarkkinoista. FSM:n kasvu markkinoilla on ollut voimakasta erityisesti yritysostojen ansiosta, joiden seurauksena yritys on saanut hyvän makkina-aseman alalla. Markkinatutkimuksen avulla ja teoriaan tukeutuen voitiin todeta, että yrityksellä on potentiaalia orgaaniseen kasvuun tietoverkkotuotteissa – sekä kuparikaapelointiin että valokuituun liittyvissä tuotteissa. Mahdollisuuksia on edelleen nopeaan kasvuun strategian mukaisilla yritysostoilla.