Tutkimus Porin kaupungin 5.-9. luokkien Chromebookin käytöstä oppimisvälineenä
Mäkipää, Jenni (2020)
Mäkipää, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027325
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on raportti tutkimuksestani, joka tehtiin yhteistyössä Porin kaupungin sivistystoimen kanssa. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten Porin kaupungin peruskoulujen 5.-9. luokilla hyödynnetään digitalisaatiota oppimisen välineenä.
Tutkimuksen kyselyt luotiin Google Formsin kyselylomakkeella. Kyselyitä tehtiin kolme erilaista, jokaiselle kohderyhmälle omansa (alakoulu, yläkoulu ja opettajat). Kyselyt olivat avoinna vastaajille 9.-30.9.2020. Kyselyihin vastattiin anonyymisti.
Tutkimuksen kyselyihin vastasi yhteensä 835 alakoululaista, 1650 yläkoululaista ja 137 opettajaa.
Molemmilla koulutasoilla oltiin vahvasti sitä mieltä, että Chromebook on tuonut paljon apua koulunkäyntiin ja oppimiseen. Alakoululaisten vastauksista selvisi, että heidän opetuksessaan Chromebookia hyödynnetään eniten ympäristöopin, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä historian opiskelussa. Yläkoulussa Chromebookia hyödynnetään opetuskäytössä selkeästi eniten äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa, mutta runsaasti vieraiden kielien sekä biologian opiskelussa.
Opettajien kyselystä kävi ilmi, että he ovat saaneet suurilta osin riittävästi koulutusta Chromebookin opetuskäyttöä varten ja Chromebookin käyttö koettiin helpoksi. Työtaakan lisääntyminen ja ajankäytön hallinta koettiin Chromebookin mukanaan tuomaksi negatiiviseksi puoleksi. Kokonaisuutena ajatellen Chromebookin koettiin tuovan runsaasti lisäarvoa opetustyöhön. Opettajien mielestä oppilaat saavat erittäin paljon tai melko paljon apua Chromebookista koulunkäyntiin ja oppimiseen.
Porin kaupungin kouluissa Chromebookien käyttö on nyt jo monipuolista, mutta laitteen hyödyntäminen tulee vielä varmasti lisääntymään tulevien vuosien aikana.
Tutkimuksen kyselyt luotiin Google Formsin kyselylomakkeella. Kyselyitä tehtiin kolme erilaista, jokaiselle kohderyhmälle omansa (alakoulu, yläkoulu ja opettajat). Kyselyt olivat avoinna vastaajille 9.-30.9.2020. Kyselyihin vastattiin anonyymisti.
Tutkimuksen kyselyihin vastasi yhteensä 835 alakoululaista, 1650 yläkoululaista ja 137 opettajaa.
Molemmilla koulutasoilla oltiin vahvasti sitä mieltä, että Chromebook on tuonut paljon apua koulunkäyntiin ja oppimiseen. Alakoululaisten vastauksista selvisi, että heidän opetuksessaan Chromebookia hyödynnetään eniten ympäristöopin, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä historian opiskelussa. Yläkoulussa Chromebookia hyödynnetään opetuskäytössä selkeästi eniten äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa, mutta runsaasti vieraiden kielien sekä biologian opiskelussa.
Opettajien kyselystä kävi ilmi, että he ovat saaneet suurilta osin riittävästi koulutusta Chromebookin opetuskäyttöä varten ja Chromebookin käyttö koettiin helpoksi. Työtaakan lisääntyminen ja ajankäytön hallinta koettiin Chromebookin mukanaan tuomaksi negatiiviseksi puoleksi. Kokonaisuutena ajatellen Chromebookin koettiin tuovan runsaasti lisäarvoa opetustyöhön. Opettajien mielestä oppilaat saavat erittäin paljon tai melko paljon apua Chromebookista koulunkäyntiin ja oppimiseen.
Porin kaupungin kouluissa Chromebookien käyttö on nyt jo monipuolista, mutta laitteen hyödyntäminen tulee vielä varmasti lisääntymään tulevien vuosien aikana.