Brändikäsikirjan luominen yritykselle, case: Halo Creators Oy
Leppiniemi, Elli (2020)
Leppiniemi, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027300
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brand bookin eli brändikäsikirjan luomista yritykselle. Työ toteutetaan sisällöntuotantoalalla toimivalle tuoreelle yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda vankka pohja brändin rakentamiseen ja brändimaineen kasvattamiseen. Pohja luodaan valitsemalla brändin elementit, yksityiskohdat, graafinen eli visuaalinen ohjeistus sekä brändin olemuksen ohjeistus. Luotua brand bookia seuraamalla kuljetaan kohti toivottua brändimielikuvaa.
Elementtien ja yksityiskohtien valinnassa sekä ohjeistuksien luonnissa on käytetty menetelminä SWOT-analyysiä, Business Model Canvas -analyysia, brainstormingia, palavereita sekä tietokirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. SWOT-analyysi ja Business Model Canvas -menetelmät on valittu yrityksen tavoitteiden, markkinaposition ja kohderyhmän valitsemiseksi. Tietokirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä käytettiin valintojen perustelemiseen sekä apuna päätöksen tekoon oikeiden elementtien ja yksityiskohtien löytämiseksi.
Opinnäytetyön tietopohja keskittyy määrittelemään mikä on brändi, kuinka se rakennetaan ja minkälainen historia brändillä ja brändimarkkinoinnilla on. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa raportoidaan toiminnallisia menetelmiä käyttäen brändille valitut elementit. Osana toiminnallista työtä valitut elementit on koottu valmiiseen brändikäsikirjaan.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa on pohdinta, jossa käsitellään brändikäsikirjan toteutuksen onnistumista. Arvioinnissa käytettiin omaa pohdintaa, ulkopuolisten tulkintaa valmiista tuotoksesta ja yrityksen hallituksen palautetta. Työn eri vaiheissa palautetta saatiin yrityksen hallitukselta, ja työn kulkua sekä suuntaa muutettiin ehdotusten mukaan sekä työtä paranneltiin toiveiden mukaiseksi. Jatkotoimenpiteenä brändikäsikirjasta tehdään vielä lyhennetty versio sekä irrotetaan pelkkä graafinen ohjeistus yhteistyökumppaneita varten.
Brändin rakentaminen ei ole pelkkä kertaluontoinen projekti, vaan brändikäsikirjan luomisen jälkeen aletaan tavoitteellisesti rakentamaan brändimielikuvaa. Tätä aiotaan tutkia jatkossa aktiivisesti, jotta nähdään onko käsikirjan ohjeita noudatettu ja johtaako toteutettu pohja toivottuihin mielikuviin.
Elementtien ja yksityiskohtien valinnassa sekä ohjeistuksien luonnissa on käytetty menetelminä SWOT-analyysiä, Business Model Canvas -analyysia, brainstormingia, palavereita sekä tietokirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. SWOT-analyysi ja Business Model Canvas -menetelmät on valittu yrityksen tavoitteiden, markkinaposition ja kohderyhmän valitsemiseksi. Tietokirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä käytettiin valintojen perustelemiseen sekä apuna päätöksen tekoon oikeiden elementtien ja yksityiskohtien löytämiseksi.
Opinnäytetyön tietopohja keskittyy määrittelemään mikä on brändi, kuinka se rakennetaan ja minkälainen historia brändillä ja brändimarkkinoinnilla on. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa raportoidaan toiminnallisia menetelmiä käyttäen brändille valitut elementit. Osana toiminnallista työtä valitut elementit on koottu valmiiseen brändikäsikirjaan.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa on pohdinta, jossa käsitellään brändikäsikirjan toteutuksen onnistumista. Arvioinnissa käytettiin omaa pohdintaa, ulkopuolisten tulkintaa valmiista tuotoksesta ja yrityksen hallituksen palautetta. Työn eri vaiheissa palautetta saatiin yrityksen hallitukselta, ja työn kulkua sekä suuntaa muutettiin ehdotusten mukaan sekä työtä paranneltiin toiveiden mukaiseksi. Jatkotoimenpiteenä brändikäsikirjasta tehdään vielä lyhennetty versio sekä irrotetaan pelkkä graafinen ohjeistus yhteistyökumppaneita varten.
Brändin rakentaminen ei ole pelkkä kertaluontoinen projekti, vaan brändikäsikirjan luomisen jälkeen aletaan tavoitteellisesti rakentamaan brändimielikuvaa. Tätä aiotaan tutkia jatkossa aktiivisesti, jotta nähdään onko käsikirjan ohjeita noudatettu ja johtaako toteutettu pohja toivottuihin mielikuviin.