Brändin kirkastaminen visuaalisuudella
Katajisto, Krista-Mari (2020)
Katajisto, Krista-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on matkablogin brändin kirkastaminen visuaalisuudella,
joka kiteytyy graafisesti luotuun bränditauluun. Bränditaulu osoittaa minkälaisia päätöksiä
blogin brändin kannalta on tehty liittyen typografiaan, väreihin, muotoihin ja kuvioihin.
Opinnäytetyön tarkoitus on vastata kysymykseen mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon
visuaalista ulkoasua rakentaessa brändille ja mitä se edellyttää.
Tämän opinnäytetyön aihe valikoitui tekijän kiinnostuksesta graafista suunnittelua,
bloggaamista ja oman henkilöbrändin luomista kohtaan. Se tarjoaa tietoa kenelle tahansa
brändistrategian luomisesta ja visuaalisen ilmeen kehittämisestä kiinnostuneelle, ja voi
toimia ohjenuorana blogin visuaalisen brändin rakentamiselle.
Opinnäytetyön teoriataustassa määritellään henkilöbrändiä, sekä brändistrategian
rakentamista. Omana osuutenaan määritellään brändistrategiasta visuaalinen osuus ja
siihen liittyvät osa-alueet, jotka ovat tämän opinnäytetyön onnistumisen kannalta hyvin
oleellisessa asemassa.
Aihe rajattiin blogin brändin visuaaliselle kirkastamiselle eli bränditaulun luomiselle
pohjautuen brändistrategiassa tehtyihin päätöksiin. Visuaalisen bränditaulun luomisen
myötä blogilla on tavoitteena yhdenmukaistaa brändinsä ja markkinointinsa, jolloin se saa
näkyvyyttä ja on tunnistettavissa paremmin kilpailussa samankaltaisten blogien kanssa.
Kyseessä on toiminnallinen produkti, jossa käytetään benchmarkingia eli vertailuanalyysiä.
Vertailuanalyysi auttaa löytämään samankaltaisista menestyneistä blogeista niiden
vahvuudet ja luomaan tiedon pohjalta omalle blogille vahva pohja brändin visuaaliselle
ulkoasulle. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa ennen vertailuanalyysia luotiin
blogille vaiheittain oma brändistrategia, joka tukee blogiin liittyviä toimintoja toimimaan
mahdollisimman yhtenäisesti ja tehokkaasti.
Opinnäytetyön tuloksissa kehitetään blogille Explore with Krista harkittu henkilöbrändiä
ilmaiseva visuaalinen ulkoasu, jonka kokoamisen myötä nähtiin, kuinka monesta
strategisesta päätöksestä brändin visuaalinen ulkoasu on kiinni ja mitä kaikkea jokaisen
brändin tulisi ottaa huomioon.
joka kiteytyy graafisesti luotuun bränditauluun. Bränditaulu osoittaa minkälaisia päätöksiä
blogin brändin kannalta on tehty liittyen typografiaan, väreihin, muotoihin ja kuvioihin.
Opinnäytetyön tarkoitus on vastata kysymykseen mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon
visuaalista ulkoasua rakentaessa brändille ja mitä se edellyttää.
Tämän opinnäytetyön aihe valikoitui tekijän kiinnostuksesta graafista suunnittelua,
bloggaamista ja oman henkilöbrändin luomista kohtaan. Se tarjoaa tietoa kenelle tahansa
brändistrategian luomisesta ja visuaalisen ilmeen kehittämisestä kiinnostuneelle, ja voi
toimia ohjenuorana blogin visuaalisen brändin rakentamiselle.
Opinnäytetyön teoriataustassa määritellään henkilöbrändiä, sekä brändistrategian
rakentamista. Omana osuutenaan määritellään brändistrategiasta visuaalinen osuus ja
siihen liittyvät osa-alueet, jotka ovat tämän opinnäytetyön onnistumisen kannalta hyvin
oleellisessa asemassa.
Aihe rajattiin blogin brändin visuaaliselle kirkastamiselle eli bränditaulun luomiselle
pohjautuen brändistrategiassa tehtyihin päätöksiin. Visuaalisen bränditaulun luomisen
myötä blogilla on tavoitteena yhdenmukaistaa brändinsä ja markkinointinsa, jolloin se saa
näkyvyyttä ja on tunnistettavissa paremmin kilpailussa samankaltaisten blogien kanssa.
Kyseessä on toiminnallinen produkti, jossa käytetään benchmarkingia eli vertailuanalyysiä.
Vertailuanalyysi auttaa löytämään samankaltaisista menestyneistä blogeista niiden
vahvuudet ja luomaan tiedon pohjalta omalle blogille vahva pohja brändin visuaaliselle
ulkoasulle. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa ennen vertailuanalyysia luotiin
blogille vaiheittain oma brändistrategia, joka tukee blogiin liittyviä toimintoja toimimaan
mahdollisimman yhtenäisesti ja tehokkaasti.
Opinnäytetyön tuloksissa kehitetään blogille Explore with Krista harkittu henkilöbrändiä
ilmaiseva visuaalinen ulkoasu, jonka kokoamisen myötä nähtiin, kuinka monesta
strategisesta päätöksestä brändin visuaalinen ulkoasu on kiinni ja mitä kaikkea jokaisen
brändin tulisi ottaa huomioon.