"Talvi on hankala. Täällä nyt saa sitte kuitenkin huilata päivän." Palvelukeskus Hanskan asiakkaiden osallisuuden ja kuulluksi tulemisen vahvistaminen palvelun kehittämisen tueksi.
Lauttaanaho, Elina; Hyvönen, Hanna (2020)
Lauttaanaho, Elina
Hyvönen, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli osallisuus matalan kynnyksen sosiaalipalvelussa. Opinnäytetyön toimeksianto saatiin Palvelukeskus Hanskalta. Joulukuussa 2019 Hannikaisenkadun sosiaaliaseman yhteyteen avattu Palvelukeskus Hanskalta tarjoaa matalan kynnyksen kohtaamispaikan yksinäisille, päihteidenkäyttäjille ja asunnottomille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakkaiden osallisuuden lisääminen Hanskan palvelun kehittämisessä. Tavoitteena selvittää Hanskan asiakkaiden tarpeita ja toiveita Hanskan toiminnan kehittämisen tueksi ja kehittämisprosessin asiakaslähtöisyyden varmistamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena- eli kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen palvelumuotoiluprosessia. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut litteroitiin ja analysointivaiheen menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä sekä induktiivista päättelylogiikkaa.
Tutkimustulokset osoittivat Palvelukeskus Hanskan olevan tarpeellinen toimintakykyä ja
osallisuutta vahvistava palvelu, jonka toimintaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä. Asiakkaat kertoivat haastatteluissa kokemuksistaan ja kehitysideoistaan, sekä ilmaisivat valmiutensa osallistua Hanskan toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin Hanskan palvelun olevan tärkeä osa palvelujärjestelmää, sekä johtuen sen ainutlaatuisesta luonteesta, tarpeellinen lisä Jyväskylän kaupungin palvelutarjontaan. Palvelu tavoittaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat
kaupunkilaiset ja tarjoaa turvaa ja tukea elämän perusedellytysten toteuttamiseen. Tutkimukseen perustuen palvelun saavutettavuus ja jatkuvuus tulisi pyrkiä turvaamaan myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakkaiden osallisuuden lisääminen Hanskan palvelun kehittämisessä. Tavoitteena selvittää Hanskan asiakkaiden tarpeita ja toiveita Hanskan toiminnan kehittämisen tueksi ja kehittämisprosessin asiakaslähtöisyyden varmistamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena- eli kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen palvelumuotoiluprosessia. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut litteroitiin ja analysointivaiheen menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä sekä induktiivista päättelylogiikkaa.
Tutkimustulokset osoittivat Palvelukeskus Hanskan olevan tarpeellinen toimintakykyä ja
osallisuutta vahvistava palvelu, jonka toimintaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä. Asiakkaat kertoivat haastatteluissa kokemuksistaan ja kehitysideoistaan, sekä ilmaisivat valmiutensa osallistua Hanskan toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin Hanskan palvelun olevan tärkeä osa palvelujärjestelmää, sekä johtuen sen ainutlaatuisesta luonteesta, tarpeellinen lisä Jyväskylän kaupungin palvelutarjontaan. Palvelu tavoittaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat
kaupunkilaiset ja tarjoaa turvaa ja tukea elämän perusedellytysten toteuttamiseen. Tutkimukseen perustuen palvelun saavutettavuus ja jatkuvuus tulisi pyrkiä turvaamaan myös tulevaisuudessa.