Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan merkitys sosiaalisiin taitoihin ja tunnetaitoihin nuorten kokemana

Perälä, Emilia (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (431.1Kt)
Lataukset: 


Perälä, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen taustalla oli tekijän oma mielenkiinto lastensuojelua ja eläinavusteisia menetelmiä kohtaan sekä toimeksiantajana toimineen lastensuojeluyksikkö Toiskan esittämä toive tutkimuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli lisätä tietoa sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä selvittää Toiskassa asuvien nuorten kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta. Tavoitteeksi muodostui sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tuoma merkitys erityisesti nuorten sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen näkökulmista. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, ja tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimuspäivät ajoittuivat vuoden 2020 heinä- ja elokuulle. Tutkimukseen osallistui kolme nuorta, joita jokaista tutkija tapasi kolmena eri kertana tulosten laadun varmistamiseksi. Tulokset osoittivat, että sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla on ollut myönteinen merkitys tutkimukseen osallistuneiden nuorten sosiaalisille taidoille sekä tunnetaidoille. Tulosten mukaan sekä ohjaajan, että hevosen vaikutus toiminnasta saataviin hyötyihin on ilmeinen. Hevosen kanssa työskentely sai nuoret motivoitumaan toimintaan ja vastauksista tuli ilmi, että nuoret toivovat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan jatkuvan vielä pitkään. Tulosten perusteella voi todeta, että sosiaalisten taitojen näkökulmasta hevostalli ympäristönä mahdollisti turvallisen paikan luoda ja ylläpitää ihmissuhteita. Tunnetaitojen kehittämisessä puolestaan korostui hevosen merkitys herkkänä ja tuntevana olentona. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan myötä luottamuksellinen suhde myös nuoren ja ohjaajan välillä on vahvistunut ja nuoret kokivatkin, että ohjaajalta saatu apu ja tuki on ollut korvaamatonta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste