Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Selvensi mun päätä vähän, minkälainen tilanne mulla on : 3X10D-elämäntilannemittarin käyttöönottokokeilu Nuorisovastaanotolla

Huotari, Mia (2020)

 
Avaa tiedosto
Huotari_Mia.pdf (2.079Mt)
Lataukset: 


Huotari, Mia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927226
Tiivistelmä
Osa nuorista tarvitsee tukea palvelujärjestelmältä. Tuen tarpeessa oleviin nuoriin panostaminen on samalla panostamista tulevaisuuteen. Jyväskylässä Nuorisovastaanotto tarjoaa 13-22-vuotiaille nuorille ja heidän perheilleen ennaltaehkäiseviä mielenterveys- ja päihdepalveluita. Palvelu on perustettu keväällä 2015. Palvelun kysyntä ja sen myötä työntekijöiden määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Muutos on tuonut mukanaan tarpeen ja mahdollisuuden kehittää palvelua.
Nuorisovastaanotolla koettiin tarvetta yhtenäiselle toimintatavalle, mikä lisäisi asiakkaan osallisuutta jo asiakkuuden alkuvaiheeseen. Tähän pyrittiin tutkimuksellisella kehittämistyöllä. Sen tarkoituksena oli kehittää asiakkaiden osallisuutta asiakasprosessin alkuvaiheessa ottamalla käyttöön itsearviointiin perustuva 3X10D-elämäntilannemittari. Tutkimuksen taviotteena oli testata mittarin soveltuvuutta Nuorisovastaanoton asiakastyössä.
Mittarin soveltuvuutta arvioitiin asiakkaiden ja työntekijöiden käyttäjäkokemusten kautta. Käyttäjäkokemuksia selvitettiin Nuorisovastaanoton asiakkaille ja työntekijöille suunnatuilla kyselyillä. Kysely tehtiin mittaria käyttäneille asiakkaille ja työntekijöille tammi- ja kesäkuun 2020 välisenä aikana. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Aineiston pääasiallinen analysointi tapahtui teemoittelun avulla. Asiakkaiden tuloksista nousi esiin, että nuoret olivat kokeneet mittarin auttaneen, selkiyttäneen ja herättäneen ajattelemaan. Työntekijät kokivat myös mittarin osallistavan asiakasta ja selkiyttävän hänen tilannettaan. Asiakkaat ja työntekijät kokivat mittarin toimivana työvälineenä. Kehittämistyön tulosten perusteella asiakkaat ja työntekijät kokivat mittarin käytön hyödyllisenä. Työyhteisössä sovittiin 3X10D-elämäntilannemittarin ottamisesta aktiiviseen käyttöön asiakastyössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste