Koulutoimintaterapian menetelmät oppilaan osallisuuden tukena: Integroiva kirjallisuuskatsaus
Salenius, Emmi (2020)
Salenius, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826826
Tiivistelmä
Suomessa katsotaan olevan tällä hetkellä noin 60 000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisuhan alla olevaa lasta ja nuorta. Lapsen ja nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisevässä työssä koululla ja koulutuksella on merkittävä rooli. Syrjäytymisen yhdeksi tärkeimmäksi ehkäiseväksi keinoksi on nimetty osallisuuden mahdollistaminen. Toimintaterapeuttien ammattitaitoa on tukea lasten ja nuorten toimijuutta sosiaalisessa-, kulttuurisessa- ja fyysisessä ympäristössä. Toimijuuden voidaan katsoa olevan väylä osallisuuteen, kuin yksi osallisuuden ehdoista. Toimintaterapeuteilla on siis tärkeä rooli lasten ja nuorten osallisuuden tukemisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata oppilaiden osallisuuden (participation) tukemista kouluympäristössä. Tavoitteena oli selvittää integroivalla kirjallisuuskatsauksella millaisia keinoja toimintaterapeutit käyttävät kouluympäristössä oppilaiden osallisuuden tukemiseksi. Analysointi menetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jonka teoriapohjana toimi Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM) sekä jaottelu oppilaan tarvitsemasta tuesta koulun, luokan ja yksilön tasolla.
Erityisesti oppilaiden osallisuutta tukevia toimintaterapian tutkimuksia löytyi niukasti. Kirjallisuuskatsauksen kautta löydettiin kuitenkin koulutoimintaterapian interventiomenetelmiä jokaisesta OTIP-mallin neljästä interventiomallista ja interventiomenetelmien kautta löydettiin tukikeinoja niin koulu-, luokka-, kuin yksilötasollakin.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että toimintaterapian mahdollisuudet oppilaiden osallisuuden tukemiseksi koulussa ovat laajat. Lisää tutkimusta kuitenkin tarvitaan koulutoimintaterapian mahdollisuuksista osallisuuden tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata oppilaiden osallisuuden (participation) tukemista kouluympäristössä. Tavoitteena oli selvittää integroivalla kirjallisuuskatsauksella millaisia keinoja toimintaterapeutit käyttävät kouluympäristössä oppilaiden osallisuuden tukemiseksi. Analysointi menetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jonka teoriapohjana toimi Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM) sekä jaottelu oppilaan tarvitsemasta tuesta koulun, luokan ja yksilön tasolla.
Erityisesti oppilaiden osallisuutta tukevia toimintaterapian tutkimuksia löytyi niukasti. Kirjallisuuskatsauksen kautta löydettiin kuitenkin koulutoimintaterapian interventiomenetelmiä jokaisesta OTIP-mallin neljästä interventiomallista ja interventiomenetelmien kautta löydettiin tukikeinoja niin koulu-, luokka-, kuin yksilötasollakin.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että toimintaterapian mahdollisuudet oppilaiden osallisuuden tukemiseksi koulussa ovat laajat. Lisää tutkimusta kuitenkin tarvitaan koulutoimintaterapian mahdollisuuksista osallisuuden tueksi.