Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulutoimintaterapian menetelmät oppilaan osallisuuden tukena: Integroiva kirjallisuuskatsaus

Salenius, Emmi (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Salenius_Emmi_STT17SM.pdf (635.0Kt)
Lataukset: 


Salenius, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826826
Tiivistelmä
Suomessa katsotaan olevan tällä hetkellä noin 60 000 syrjäytynyttä tai syrjäytymisuhan alla olevaa lasta ja nuorta. Lapsen ja nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisevässä työssä koululla ja koulutuksella on merkittävä rooli. Syrjäytymisen yhdeksi tärkeimmäksi ehkäiseväksi keinoksi on nimetty osallisuuden mahdollistaminen. Toimintaterapeuttien ammattitaitoa on tukea lasten ja nuorten toimijuutta sosiaalisessa-, kulttuurisessa- ja fyysisessä ympäristössä. Toimijuuden voidaan katsoa olevan väylä osallisuuteen, kuin yksi osallisuuden ehdoista. Toimintaterapeuteilla on siis tärkeä rooli lasten ja nuorten osallisuuden tukemisessa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata oppilaiden osallisuuden (participation) tukemista kouluympäristössä. Tavoitteena oli selvittää integroivalla kirjallisuuskatsauksella millaisia keinoja toimintaterapeutit käyttävät kouluympäristössä oppilaiden osallisuuden tukemiseksi. Analysointi menetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jonka teoriapohjana toimi Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM) sekä jaottelu oppilaan tarvitsemasta tuesta koulun, luokan ja yksilön tasolla.

Erityisesti oppilaiden osallisuutta tukevia toimintaterapian tutkimuksia löytyi niukasti. Kirjallisuuskatsauksen kautta löydettiin kuitenkin koulutoimintaterapian interventiomenetelmiä jokaisesta OTIP-mallin neljästä interventiomallista ja interventiomenetelmien kautta löydettiin tukikeinoja niin koulu-, luokka-, kuin yksilötasollakin.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että toimintaterapian mahdollisuudet oppilaiden osallisuuden tukemiseksi koulussa ovat laajat. Lisää tutkimusta kuitenkin tarvitaan koulutoimintaterapian mahdollisuuksista osallisuuden tueksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste