Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

The truth behind Business Intelligence (BI): The value BI provides companies using it as a part of their business

Saris, Emil (2020)

Avaa tiedosto
The truth behind Business Intelligence (BI).pdf (614.4Kt)
Lataukset: 


Saris, Emil
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027327
Tiivistelmä
Business intelligence (BI) järjestelmät ovat yleistyneet paljon yritysten keskuudessa viime vuosien aikana. Yritykset ovat huomanneet, että oikea informaatio oikealla hetkellä on yksi liiketoiminnan arvokkaimmista resursseista, sillä se vaikuttaa suoraan yrityksen päätöksentekoon ja koko organisaation menestykseen. Tarve liiketoimintatiedon hyödyntämiseen on suuri, koska teknologian kehityksen seurauksena prosessoimattoman yritysdatan määrä on kasvanut eksponentiaalisesti. Aihe on itsessään hyvin ajankohtainen, sillä BI järjestelmät yleistyvät jatkuvasti yritysten keskuudessa.

Kyseisessä opinnäytetyössä keskitytään BI järjestelmän todellisen arvon arvioimiseen sekä BI järjestelmätoimittajan ja loppuasiakkaan näkökulmien vertaamiseen. Opinnäytetyössä tutkitaan BI järjestelmää myös yleisesti, kuten miksi ja miten järjestelmää hyödynnetään.

BI järjestelmän todellinen arvo sekä järjestelmätoimittajan ja loppuasiakkaan näkökulmat selvitetään haastattelemalla järjestelmäntoimittajaa sekä järjestelmätoimittajan asiakkaita. Itse BI järjestelmää tutkitaan kyseisen tutkimusalan aikaisemmista tutkimuksista. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, mistä syystä analyysitapana käytetään sisällön analyysia.

Opinnäytetyö tuo esille, että BI järjestelmä mahdollistaa yrityksille tarkempaa informaatiota yritysten päätöksentekoa varten. Siitä käy ilmi, että BI järjestelmä tarjoaa yrityksille taloudellista lisäarvoa, jos yritykset osaavat hyödyntää sitä tarvittavalla tasolla. Jos järjestelmäosaaminen ei ole riittävällä tasolla, niin kyseisiä hyötyjä ei saavuteta. Haastattelut paljastavat sen, että järjestelmätoimittajan sekä järjestelmätoimittajan asiakkaiden näkökulmista löytyy eroavaisuuksia. Osasyynä on se, että järjestelmätoimittajan asiakkaiden järjestelmäosaaminen on liian alhaisella tasolla.

Tutkimuksessa saadut tulokset auttavat järjestelmätoimittajaa ymmärtämään asiakkaitaan syvemmällä tasolla, jolloin tarvittavia toimenpiteitä voidaan tehdä asiakkaan toiminnan sekä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Yksi toimenpiteistä on asiakkaiden järjestelmäosaamisen parantaminen, jotta asiakkaat saavat BI järjestelmästä enemmän hyötyä omassa toiminnassaan.
 
Business intelligence (BI) software has significantly increased its role as a tool for better business decisions among companies in recent years. Companies have become aware that information is one of the most valuable resources and affects directly on decision-making as well as the success of the entire organization. The amount of information companies are processing has also increased exponentially because of the evolution of technology. The topic is current because BI systems are becoming increasingly common among companies.

The focus of this thesis is on finding the true value of a BI system as well as comparing the point of view between a BI system provider and its customers. The thesis studies also generally the concept of BI, like why and how it is used.

The true value of the BI system and the points of views of the BI provider and its customer are collected by interviewing the two parties. The general concept of BI is investigated from earlier studies made in the field of BI. The thesis is a qualitative study and therefore a content analysis is used as the analysis method.

The thesis discloses that the BI system provides companies with more accurate information to support their decision-making. Furthermore that the BI system provides financial advantages if the companies can utilise the BI system well enough as a part of their operations. If not, these advantages are not forthcoming. The interviews reveal that there are differences in the points of view between the software provider and its customers. Partly this is because the customers system competence is lacking.

The results gained from the study assist the software provider to understand its customers on a deeper level. Thus, necessary actions can be taken to improve the customers operations and customer satisfaction. One of the actions is to improve the customers’ system competence in order that the customers obtain more advantages in their operations.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste