Metsäteemainen varhaiskasvatus Ruoveden kunnassa
Gröhn, Vilma (2020)
Gröhn, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027357
Tiivistelmä
Ruovesi on lähtenyt rakentamaan metsäteemaista opinpolkua, joka kulkee varhaiskasvatuksesta peruskoulun kautta lukioon asti. Tavoitteena on tuoda metsän eri teemat lähemmäksi ruovesiläisten lasten ja nuorten elämää.
Metsäisen opinpolun rakentaminen päätettiin aloittaa varhaiskasvatuksesta, sillä Ruoveden kirkonkylälle avautuu tammikuussa 2021 uusi hirsinen päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia ja suunnitella, kuinka Ruoveden varhaiskasvatuksessa voitaisiin ryhtyä toteuttamaan metsäpedagogiikkaa 4–6-vuotiaille.
Aihetta lähestyttiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen henkilöstöä. Haastattelujen avulla kartoitettiin metsäpedagogiikkaan liittyviä ajatuksia ja toiveita sekä metsä- ja luontoteemojen nykyistä ilmenemistä toiminnassa. Lisäksi selvitettiin, millä tavoilla metsäpedagogiikkaa toteutetaan tällä hetkellä muualla Suomessa.
Selvitysten pohjalta syntyi neliosainen metsäpedagogiikan mallin, joka tukee varhaiskasvatuksen yleisiä tavoitteita sekä tehtäviä ja ottaa Ruoveden paikalliset arvot, lähiluonnon ja kotiseudun, huomioon. Malli koostuu neljästä elementistä: metsä ja oppimisen alueet, design-suuntautunut pedagogiikka, Metsämörritoiminta sekä metsä hyvinvoinnin lähteenä. Lisäksi henkilöstölle koostettiin toiminnan aloittamisen tueksi materiaali- ja lähdelista. Ruoveden varhaiskasvatuksen henkilöstölle pidettiin vielä koulutus opinnäytetyön tuloksista.
Etenkin design-suuntautuneen pedagogiikan jatkokehittäminen varhaiskasvatuksen tarpeisiin ansaitsisi lisää tutkimusta, sillä pedagogiikka vahvistaa lasten laaja-alaista osaamista sekä osallisuutta. Työn ulkopuolelle jäi vanhempien osallistaminen toiminnan suunnitteluun, joten siihen Ruovedellä voitaisiin tulevaisuudessa kiinnittää huomiota.
Metsäisen opinpolun rakentaminen päätettiin aloittaa varhaiskasvatuksesta, sillä Ruoveden kirkonkylälle avautuu tammikuussa 2021 uusi hirsinen päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia ja suunnitella, kuinka Ruoveden varhaiskasvatuksessa voitaisiin ryhtyä toteuttamaan metsäpedagogiikkaa 4–6-vuotiaille.
Aihetta lähestyttiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen henkilöstöä. Haastattelujen avulla kartoitettiin metsäpedagogiikkaan liittyviä ajatuksia ja toiveita sekä metsä- ja luontoteemojen nykyistä ilmenemistä toiminnassa. Lisäksi selvitettiin, millä tavoilla metsäpedagogiikkaa toteutetaan tällä hetkellä muualla Suomessa.
Selvitysten pohjalta syntyi neliosainen metsäpedagogiikan mallin, joka tukee varhaiskasvatuksen yleisiä tavoitteita sekä tehtäviä ja ottaa Ruoveden paikalliset arvot, lähiluonnon ja kotiseudun, huomioon. Malli koostuu neljästä elementistä: metsä ja oppimisen alueet, design-suuntautunut pedagogiikka, Metsämörritoiminta sekä metsä hyvinvoinnin lähteenä. Lisäksi henkilöstölle koostettiin toiminnan aloittamisen tueksi materiaali- ja lähdelista. Ruoveden varhaiskasvatuksen henkilöstölle pidettiin vielä koulutus opinnäytetyön tuloksista.
Etenkin design-suuntautuneen pedagogiikan jatkokehittäminen varhaiskasvatuksen tarpeisiin ansaitsisi lisää tutkimusta, sillä pedagogiikka vahvistaa lasten laaja-alaista osaamista sekä osallisuutta. Työn ulkopuolelle jäi vanhempien osallistaminen toiminnan suunnitteluun, joten siihen Ruovedellä voitaisiin tulevaisuudessa kiinnittää huomiota.