Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Audiovisuaalisen materiaalin tehokkuus opetuskäytössä : case: Poliisiammattikorkeakoulun materiaalintuottajan rooli

Vainionpää, Iina-Emilia (2020)

 
Avaa tiedosto
Vainionpaa_Iina-Emilia.pdf (458.8Kt)
Lataukset: 


Vainionpää, Iina-Emilia
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027373
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee videoiden ja äänien, eli audiovisuaalisten materiaalien käyttöä opetuksessa ja oppimisessa ja sitä, kuinka videoita ja ääniä voidaan hyödyntää opiskelussa, tehden oppimisesta mahdollisen mielekästä ja tehokasta. Tavoitteena oli selvittää lähteitä, haastattelua sekä omaa ajattelua ja oppeja hyväksi käyttäen, kuinka audiovisuaalinen maailma saadaan mahtumaan ja sopimaan kouluihin ja kuinka videot ja äänet toimivat opiskelun edistämisessä sekä opettamisen tukena. Opinnäytetyön idea syntyi toimessa Polamkin materiaalin-tuottajana, jonka tehtävänä oli tehdä opetusvideoita poliisiopiskelijoiden käyttöön. Tehtävässä tutustui alaan, sen opetussuunnitelmaan sekä opiskelijoiden ja opettajien tapoihin tehostaa opetusta ja oppimista.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että audiovisuaalisten materiaalien käyttö on huomattava lisä opintoihin ja opettajien sekä opiskelijoiden panoksella videoita ja ääniä käyttämällä voidaan päästä tulokseen missä yhdistyy visuaalinen, kinesteettinen sekä auditiivinen oppimisprosessi. Videot eivät yksinään ratkaise perinteisten opetusmateriaalien ongelmia, eivätkä ne yksinään toimi täydellisesti tukemaan aktiivista oppimista. Videoilla voidaan tukea yksilöiden mediakasvatusta, mikä on tämän päivän maailmassa äärimmäisen tärkeä taito. Videot tehostavat tietojen ja taitojen yksityiskohtaista oppimista ja audiovisuaalinen maailma tekee oppimisesta mielekästä, ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat laajat.

Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että suomalainen koulutusjärjestelmä tarvitsee ja vaatii uudistusta. Työkalut uudistuksen tekemiseen ovat valmiina ja audiovisuaalinen maailma on uudistuksen aikaansaava tekijä. Videot ja äänet ovat tärkeä lisä opinnoille ja tarvitaan vain vuorovaikutusta, aikaa ja paneutumista videoiden ja äänien optimaalisen näyttämön aikaan saamiseksi koulutuksessa, peruskouluista korkeakouluihin. Materiaalien täytyy olla motivoivia, aktivoivia, monipuolisia ja mielenkiintoa ylläpitäviä palvellakseen täydentävästi opiskelijan kykyä oppia. Audiovisuaalinen materiaali oppimisen tehostamiseen toimii lähtökohtana ja täydentävänä lisänä mielekkääseen opiskeluun.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste