Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Unity-projektin siirtäminen uuteen renderöintiputkeen

Salonen, Jari-Pekka (2020)

 
Avaa tiedosto
Salonen_Jari-Pekka.pdf (924.4Kt)
Lataukset: 


Salonen, Jari-Pekka
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027389
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin 3D-grafiikan renderöintiin, sen toteutustapoihin Unity-pelimoottorissa ja toteutettiin tekijän kehitystiimin aiemmin kehittämään ja julkaisemaan Dante’s Infernya -peliin uudet visuaaliset efektit. Työn tavoite oli vertailla Unityn renderöintiputkia eli graphics rendering pipelineja ja selvittää, miten pelin visuaaliset efektit voisi toteuttaa niissä. Opinnäytetyön tarkoituksena tutkittiin renderöintiputkien ominaisuuksia ja valittiin pelille sopivin putki. Lisäksi suunniteltiin ja kehitettiin peliin uudelleen vanhat varjostimet sekä uusi varjostin valittua putkea käyttäen.

Renderöintiputkien vertailussa keskityttiin kehitystiimille sopivimpiin vaihtoehtoihin, jotka olivat High Definition Render Pipeline ja Universal Render Pipeline. Putkia vertailtiin Unityn dokumentaation perusteella. Valituksi tuli Universal Render Pipeline, koska se soveltui paremmin Dante’s Infernyan teknisiin vaatimuksiin. Pelin varjostimet ja uudistukset suunniteltiin valittuun putkeen etsimällä internetistä esimerkkejä. Ne kaikki toteutettiin suunnitellusti muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta.

Työn lopussa valittu renderöintiputki todettiin pääpiirteiltään oikeaksi vaihtoehdoksi. Huomattiin kuitenkin, että tämä putki voi rajoittaa vaihtoehtoja efektien toteuttamisessa. Tästä syystä kehittäjien täytyy olla tietoisia projektinsa tarpeista ja valita renderöintiputki oikein. Varjostimista onnistuttiin tekemään paremmat kuin entiset, mutta kaikkia niiden vikoja ei onnistuttu korjaamaan. Varjostimia voi vielä jatkokehittää eteenpäin. Esimerkiksi esineiden reunustusefektiin voisi lisätä tuen läpinäkyville esineille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste