Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Voiko leikkaajana työskennellä videopelialalla? : katsaus tarinavetoisten 3D-videopelien tuotantoon

Lindström, Petra (2020)

 
Avaa tiedosto
Lindstrom_Petra.pdf (2.327Mt)
Lataukset: 


Lindström, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027423
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin media-alan koulutuksen käyneen leikkaajan mahdollisuuksia työskennellä ja työllistyä videopelialalla. Tavoitteena oli esitellä tarinavetoisen 3D-videopelin rakenne ja selvittää, miten kyseisiä videopelejä tuotetaan, ja voisiko leikkaajalle olla tarvetta videopelin tuotannossa. Opinnäytetyön tärkein tutkimusmenetelmä oli asiantuntijahaastattelut, jotka toteutettiin yhteistyössä suomalaisen videopeliyhtiön Remedy Entertainmentin työntekijöiden kanssa. Remedy Entertainment on ainoa videopeliyhtiö Suomessa, joka tekee isomman skaalan tarinavetoisia 3D-videopelejä, joihin tässä opinnäytetyössä pureuduttiin. Muita opinnäytetyössä käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat artikkelit, videopeliesimerkit, työpaikkailmoitukset, kirjoittajan oma osaaminen sekä videopelejä, tarinaa ja leikkausta käsittelevät kirjalliset lähteet.

Opinnäytetyössä esitellään aluksi tarinavetoisen 3D-videopelin rakenne ja käsitellään sen yhtäläisyyksiä elokuvaan ja televisiosarjoihin. Tämän jälkeen siirrytään videopeliyhtiö Remedy Entertainmentin esittelyyn ja käydään asiantuntijahaastatteluista kerätyn tiedon kautta läpi tarinavetoisen 3D-videopelin tuotantoa sekä kyseisen peliyhtiön eri työryhmien työtehtäviä ja kokoonpanoa. Lopuksi käydään läpi leikkaajan työllistymismahdollisuuksia videopelialalla.

Opinnäytetyön tuloksena on, että media-alan koulutuksen käyneellä leikkaajalla on hyvinkin mahdollisuus työllistyä videopelialalla. Omaan työllistymismahdollisuuteen voi vaikuttaa koulutuksen lisäksi omalla harrastuneisuudella, sillä koulutus ei ole töitä hakiessa aina kaikki kaikessa. Kehittämisehdotukseni on, että media-alan koulutuksessa tuotaisiin entistä paremmin esille mahdollisuus työllistyä myös muilla aloilla kuin televisio- ja elokuva-alalla. Suomalaiset videopeliyhtiöt voisivat puolestaan tehdä enemmän yhteistyötä myös media-alan toimijoiden kanssa ja pohtia, voisiko yritys tarvita lisää media-alan osaajia videopelin tuotanto- tai markkinointitiimiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste