Palveluyrittäjän kansainvälistymisen lähtökohdat sekä bränditunnettuuden ja markkinaosuuden kasvattaminen sosiaalisen median avulla
Shakesby, Tiina; Siren, Minna (2020)
Shakesby, Tiina
Siren, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027475
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa verkossa toimivan palveluyrittäjän mahdollisuuksia kasvattaa markkinointiosuutta sosiaalisen median avulla sekä selvittää, milloin yritys on valmis tarjoamaan palvelujaan kansainvälisille markkinoille. Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla yrityksiä, jotka toimivat verkossa ja ovat jo joko aloittaneet kansainvälistymisen tai ovat jo hyvin pitkällä kansainvälistymisprosessissa.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Jemmanen-mikroyrittäjälle, joka on 2019 alkupuolella perustettu hyvinvointialan yritys. Jemmanen on aloittanut verkkokurssivalmennuksen, joka on suunnattu sekä alan ammattilaisille että kuluttajille. Kansainvälistyminen on ollut yrityksen perustamisesta lähtien suunnitelmissa.
Opinnäytetyö sisältää kaksi toisistaan erillistä osiota: kansainvälistyminen ja markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa. Aluksi tutustutaan molempien osioiden aiempaan tutkimukseen ja sen jälkeen käydään läpi haastatteluista saatua tutkimustietoa. Teoreettinen viitekehys koostuu tieteellisistä artikkeleista, ammattikirjallisuudesta ja alan artikkeleista sosiaalisessa mediassa. Empiirinen osio on toteutettu haastattelemalla alan asiantuntijoita.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, minkälaisia asioita verkossa toimivan mikroyrittäjän tulisi ottaa huomioon lähtiessään kansainvälisille markkinoille, millä tavalla brändin tunnettuutta voi kehittää sosiaalisessa mediassa ja miten markkinointiviestiä toteutetaan sosiaalisessa mediassa. Empiirisen tutkimuksen perusteella kansainvälistymiseen motivoivia tekijöitä olivat erityisesti yrittäjän oma halu laajentaa toimintaa ulkomaille ja myynnin kasvattaminen. Sosiaalisen median markkinoinnissa keskeisinä asioina nousivat esiin johdonmukainen, laadukas ja tuotteen tai brändin mukainen viestintä.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Jemmanen-mikroyrittäjälle, joka on 2019 alkupuolella perustettu hyvinvointialan yritys. Jemmanen on aloittanut verkkokurssivalmennuksen, joka on suunnattu sekä alan ammattilaisille että kuluttajille. Kansainvälistyminen on ollut yrityksen perustamisesta lähtien suunnitelmissa.
Opinnäytetyö sisältää kaksi toisistaan erillistä osiota: kansainvälistyminen ja markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa. Aluksi tutustutaan molempien osioiden aiempaan tutkimukseen ja sen jälkeen käydään läpi haastatteluista saatua tutkimustietoa. Teoreettinen viitekehys koostuu tieteellisistä artikkeleista, ammattikirjallisuudesta ja alan artikkeleista sosiaalisessa mediassa. Empiirinen osio on toteutettu haastattelemalla alan asiantuntijoita.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, minkälaisia asioita verkossa toimivan mikroyrittäjän tulisi ottaa huomioon lähtiessään kansainvälisille markkinoille, millä tavalla brändin tunnettuutta voi kehittää sosiaalisessa mediassa ja miten markkinointiviestiä toteutetaan sosiaalisessa mediassa. Empiirisen tutkimuksen perusteella kansainvälistymiseen motivoivia tekijöitä olivat erityisesti yrittäjän oma halu laajentaa toimintaa ulkomaille ja myynnin kasvattaminen. Sosiaalisen median markkinoinnissa keskeisinä asioina nousivat esiin johdonmukainen, laadukas ja tuotteen tai brändin mukainen viestintä.