Työelämälähtöisyyden kehittäminen kuvauksen ja kuvavalaisun AMK-opinnoissa
Moilanen, Tommi (2020)
Moilanen, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa kuvauksen ja kuvavalaisun amk-opiskelijoiden harjoittelujaksoihin liittyvistä kokemuksista sekä taustoittaa heidän ammattiosaamisensa kehittymistä nelivuotisten opintojen aikana. Toimintatutkimuksen keinoin pyrittiin löytämään ratkaisua kysymykseen kuinka eritasoiset opiskelijat voisivat itse kartoittaa ja selkeämmin kohdentaa omaa osaamistaan työelämään siirtymisessä. Pedagogisten ohjaustyökalujen kautta tehdyn tarkastelun avulla pyrittiin löytämään keinoja hyvin heterogeenisen opiskelijaryhmän yksilöllisempiin tapoihin tuottaa opintosuorituksia.
Opinnäytetyössä esitetään ammattikorkeakouluissa yleisimmin käytetyt työkalut sekä kurssikohtaisia pedagogisia malleja, jotka liittyvät yksilölliseen opiskelijaohjaukseen sekä työelämäkokemusten tarjoamiseen. Opinnäytetyössä haastatellaan elokuva- ja televisioalan ammattilaisia sekä opiskelijoita. Haastatellut ammattilaiset ovat valikoituneet mukaan korkean ammattitaitonsa sekä koulun ja työelämän rajapinnan tuntemuksensa vuoksi. Opiskelijahaastattelut ovat kohdentuneet harjoittelukokemusta omaaviin opiskelijoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan helpottaa kuvauksen ja kuvavalaisun opiskelijan työelämään siirtymistä sekä jouduttaa tutkintoon valmistumista. Tavoitteen hyötyjä on pyritty pohtimaan sekä kouluttajan, koulutettavan opiskelijan sekä työelämäedustajien näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset puhuvat käytännönläheisen koulutuksen ja simulaatioharjoitteiden puolesta. Oppilaitoksen osuus opiskelijoiden onnistuneissa harjoittelukokemuksissa liittyy lähinnä toimintakulttuurin, työtapojen ja työkalujen perusopetukseen ajanmukaisilla menetelmillä ja välineillä. Opettajan työssä tärkeään rooliin nousee opiskelijoiden osaamisen tunnistaminen sekä kehittyvän ammatti-identiteetin tukeminen. Opiskelijoiden vastuualueiksi näyttivät muodostuvan oma aktiivisuus itsensä kehittämisessä sekä työnhaussa.
Opinnäytetyössä esitetään ammattikorkeakouluissa yleisimmin käytetyt työkalut sekä kurssikohtaisia pedagogisia malleja, jotka liittyvät yksilölliseen opiskelijaohjaukseen sekä työelämäkokemusten tarjoamiseen. Opinnäytetyössä haastatellaan elokuva- ja televisioalan ammattilaisia sekä opiskelijoita. Haastatellut ammattilaiset ovat valikoituneet mukaan korkean ammattitaitonsa sekä koulun ja työelämän rajapinnan tuntemuksensa vuoksi. Opiskelijahaastattelut ovat kohdentuneet harjoittelukokemusta omaaviin opiskelijoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan helpottaa kuvauksen ja kuvavalaisun opiskelijan työelämään siirtymistä sekä jouduttaa tutkintoon valmistumista. Tavoitteen hyötyjä on pyritty pohtimaan sekä kouluttajan, koulutettavan opiskelijan sekä työelämäedustajien näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset puhuvat käytännönläheisen koulutuksen ja simulaatioharjoitteiden puolesta. Oppilaitoksen osuus opiskelijoiden onnistuneissa harjoittelukokemuksissa liittyy lähinnä toimintakulttuurin, työtapojen ja työkalujen perusopetukseen ajanmukaisilla menetelmillä ja välineillä. Opettajan työssä tärkeään rooliin nousee opiskelijoiden osaamisen tunnistaminen sekä kehittyvän ammatti-identiteetin tukeminen. Opiskelijoiden vastuualueiksi näyttivät muodostuvan oma aktiivisuus itsensä kehittämisessä sekä työnhaussa.