Näytä suppeat kuvailutiedot

Sijoituksen keskeytyminen sijaisperheessä : sijaisvanhempien kokemuksia keskeytymisen syistä

Litja, Mika (2011)

dc.contributor.authorLitja, Mika
dc.date.accessioned2011-11-28T12:20:23Z
dc.date.available2011-11-28T12:20:23Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2011112515629
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/35359
dc.description.abstractLastensuojelun tavoitteena on turvata lapsen kasvu ja kehitys mahdollisimman hyvin. Huos-taanottojen määrä on tasaisesti kasvanut lähes joka vuosi ja se luo haasteita niin lastensuojeluun, kuin erilaisten lakien ja säädösten laatijoille. Ensi vuoden alusta astuu voimaan laki, joka velvoittaa lasten sijoituksen ensisijaisesti perheisiin. Perhesijoitukset ovat olleet jo monissa kaupungeissa vahvasti esillä. Perheisiin on sijoitettuna noin puolet kaikista kodin ulkopuolelle sijoitetuista lapsista. Viimevuosina alalle on tullut yrityksiä, jotka tarjoavat kunnille apua perhesijoituksiin. Perhesijoitus ei ole ongelmatonta ja usein perheillä ei ole kokemusta lastensuojelusta ja sen haasteista. Perheet saavat halutessaan koulutusta, lisätäkseen osaamistaan sijaisperheenä. Yksi tällainen koulutus on Pride. Sijaisperheiden koulutus tulee vuoden 2012 alusta pakolliseksi. Opinnäytetyöni on tutkimus keskeytyneistä sijoituksista sijaisperheissä. Tämän työn tarkoituksena on löytää syitä keskeytymiseen ja sitä kautta löytää erilaisia tukimuotoja sijaisperheiden arkeen. Keskeytyneet sijoitukset ovat kriisi perheelle ja tutkimuksessa keskitytään juuri perheiden omakohtaisiin kokemuksiin. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joita tehtiin neljässä perheessä. Kaikki haastattelut tehtiin avoimina parihaastatteluina, jossa paikalla oli perheen isä ja äiti. Kaikissa perheissä oli myös omia biologisia lapsia. Neljän sijaisperheen kokemukset sijoituksista olivat erilaisia. Osalla oli paljon myönteisiä kokemuksia sijoituksesta ja varsinkin vanhemmuuden tarjoaminen sijoitetulle lapselle koettiin myönteisenä kokemuksena. Perheen kokemat muutosprosessit koettiin vaativina, niin vanhemmille kuin heidän biologisille lapsilleen. Sijaislapsien kasvu ja kehitys toi mukanaan myös paljon haasteita. Suurimmat muutokset koskivat arjen käytäntöjä ja vapaa-aikaa. Joissain perheissä sijoitettujen lasten biovanhemmat koettiin erittäin haastaviksi. Perheiden saamat tuet koettiin lähes poikkeuksetta riittämättömiksi ja varsinkin akuuteissa kriisitilanteissa perheet kokivat jää-neensä yksin. Opinnäytetyössäni nousi esiin paljon jatkotutkimushaasteita, sekä kehittämismahdollisuuksia niin sijaisperheiden tukemiseen kuin kuntien toimintaan sijoitusten hallinnassa. Tällaisia kehittämiskohteita olisi esimerkiksi perheiden kuunteleminen erilaisia tukia tarjottaessa, mahdollisuus lomiin ja yhteiseen vapaa-aikaa biologisten lasten kanssa sekä parempi taloudellinen tuki. Myös sijoitettavien lasten taustat ja haastavuus tulisi ottaa enemmän huomioon tukia suunnitellessa.fi
dc.description.abstractThe objective in child welfare is to secure the growth and development of the child as well as possible. The number of custodies has increased every year, bringing challenges to child welfare as well as to the legislators. Starting from next year, a new law obliges the placement of the child to be a foster home in the first instance. Foster care has already been on the discushed in many cities. Half of the amount of the children taken into custody are placed to foster homes. During the last few years, new companies have started in the business, offering help in foster care for the cities. Foster care is often problematic because the families don’t have experience about child welfare and its challenges. The families are given, if wanted, training to improve their skills as a foster family. One of these training programs is called Pride. The training of the foster families will be obligatory in 2012. This thesis is a research of the interrupted custodies in the foster families. The goal of this work was to find the reasons for the interruptions and the suggest different forms of support to the everyday life of the families. An interrupted custody is a crisis for the family and the research is focused on the personal experiences of the foster families. I hope my work will also help to find new factors that should be taken into account when training the families for the future custody. My thesis is qualitative. The material of the research was collected in theme interviews whit in four families. The interviews were made as open pair interviews where the mother and father of the family were present. All of the families also had own biological children. The four foster families had different experiences about custody. Some of them had positive experiences and especially offering parenthood to the child was found a positive experience. The process of changes in family was considered difficult as well by the adults as by the biological children of the family. Also the growth and development of the children in custody bro-ught along many challenges. The biggest changes related to the routines of the everyday life and freetime. In some families the biological parents of the children were found very difficult. The assistance given to families was unexpectionally considered insufficient and particularly in the acute moment of crisis the families felt that they were left alone. Some of the families had more than one child in custody and the custody of the those children continues. In my thesis, many challenges came up for the future research and chances of development, as well in the assistance of the families and in the operation of the city in control of the custody. These focuses of development are, for example, listening to the family when offering different kind of support, the opportunity to vacations and freetime with the biological children, and better financial support. Also the background and the level of challenge of the child taken under custody should be considered more when planning the assistance for the families. KEYWORDS: child welfare, foster care, parenthood, foster parenthood, family care, forms of supporten
dc.language.isofin
dc.publisherTurun ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleSijoituksen keskeytyminen sijaisperheessä : sijaisvanhempien kokemuksia keskeytymisen syistäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/118
dc.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysasijaiskodit
dc.subject.ysasijaishuolto
dc.subject.ysalastensuojelu
dc.subject.ysasijaisperheet
dc.subject.ysaperhehoito
dc.subject.ysahuostaanotto
dc.contributor.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordlastensuojelu
dc.subject.keywordsijaishuolto
dc.subject.keywordvanhemmuus
dc.subject.keywordsijaisvanhemmuus
dc.subject.keywordperhehoito
dc.subject.keywordtukimuodot
dc.subject.specializationToiminnalliset menetelmät
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot