"Mitä on taide?" : taiteellisen kokemisen ja ilmaisemisen tuokiot Nurmen päiväkodin 5-vuotiaille lapsille
Alm, Emma (2011)
Alm, Emma
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515593
Tiivistelmä
Toiminnallisena opinnäytetyönä järjestettiin viisi luonto-aiheista taiteellisen kokemisen ja ilmaisemisen tuokioita Nurmen päiväkodin 5-vuotiaille lapsille. Opinnäytetyön produktina valmistui opasvihkonen päiväkodin henkilöstön työvälineeksi samanlaisten taidetuokioiden toteuttamiseksi jatkossa.
Opinnäytetyön raportissa kuvataan opinnäytetyön tavoitteet, teoreettinen viitekehys, taidetuokioiden toteutus, produktin valmistuminen sekä pohdinta tavoitteiden saavuttamisesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, 5-vuotiaan lapsen kehitystä, taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä 5-vuotiaiden lasten ryhmän ohjaamista.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden produktina valmistunut opasvihkonen sisältää taidetuokioiden kuvaukset, valokuvia toteutuksista, ohjeet tuokioiden uudelleen järjestämiseksi sekä kehitysehdotuksia. Opasvihkonen on tehty mahdollisimman selkeäksi ja helppolukuiseksi, ja se on opinnäytetyön raportin liitteenä.
Päiväkodin lapsilta ja henkilökunnalta saadun palautteen sekä oman arvioni perusteella opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin päästiin hyvin. Lapset saivat kokemuksia erilaisten materiaalien käytöstä taiteen tekemisessä sekä pääsivät nauttimaan taiteen luomisesta. Itse sain paljon uutta kokemusta lapsiryhmän ohjauksesta ja tätä kautta varmuutta omaan ohjaajuuteeni.
Opinnäytetyön raportissa kuvataan opinnäytetyön tavoitteet, teoreettinen viitekehys, taidetuokioiden toteutus, produktin valmistuminen sekä pohdinta tavoitteiden saavuttamisesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, 5-vuotiaan lapsen kehitystä, taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä 5-vuotiaiden lasten ryhmän ohjaamista.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden produktina valmistunut opasvihkonen sisältää taidetuokioiden kuvaukset, valokuvia toteutuksista, ohjeet tuokioiden uudelleen järjestämiseksi sekä kehitysehdotuksia. Opasvihkonen on tehty mahdollisimman selkeäksi ja helppolukuiseksi, ja se on opinnäytetyön raportin liitteenä.
Päiväkodin lapsilta ja henkilökunnalta saadun palautteen sekä oman arvioni perusteella opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin päästiin hyvin. Lapset saivat kokemuksia erilaisten materiaalien käytöstä taiteen tekemisessä sekä pääsivät nauttimaan taiteen luomisesta. Itse sain paljon uutta kokemusta lapsiryhmän ohjauksesta ja tätä kautta varmuutta omaan ohjaajuuteeni.
