Ratkaisutietokannan suunnittelu Turun ammattikorkeakoulun Service Deskille
Korjus, Eveliina (2020)
Korjus, Eveliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun ammattikorkeakoulun IT-tukihenkilöiden ja henkilökunnan tarpeet ratkaisutietokannan pystyttämiseksi. Tarkoituksena oli luoda selainpohjainen palvelu, josta henkilökunta ja opiskelijat voivat omatoimisesti etsiä ratkaisuja tietoteknisiin ongelmiinsa. Näin IT-tuen resurssit voidaan paremmin keskittää kriittisemmin apua tarvitseviin kohteisiin.
Opinnäytetyössä vertailtiin eri korkeakoulujen ratkaisutietokantoja, sekä tarkasteltiin ilmaisten, koulun omille palvelimille asennettavien ratkaisutietokantojen sopivuutta väliaikaiseen käyttöön sillä välin, kun pysyvän ratkaisutietokannan hankinta toteutuu. Suurin osa moderneista tiketinhallintajärjestelmistä sisältää ratkaisutietokannan. Väliaikaisen tietokannan elinkaaren oletetaan olevan noin vuoden, jonka jälkeen siirrytään käyttämään maksullista, paremmin varusteltua tietokantaa.
Lopulta välineeksi valittiin Documize, joka täytti kaikki pakollisiksi esitetyt vaatimukset. Välineessä on hyödyllisiä lisäominaisuuksia, esimerkiksi Microsoft Active Directory -autentikaation käyttömahdollisuus ja tiedon elinkaaren hallinta.
Documize otetaan käyttöön alkukeväästä 2021, ja sen käyttökokemuksista kerätään tietoa lopullista ratkaisutietokantaa varten, kun sen rakentaminen on ajankohtaista. The goal of this thesis was to research the need for a knowledge base within Turku University of Applied Sciences. The aim was to build a browser-based, self-hosted service, where staff and students would be able to find solutions to their technological problems. This way the resources within the IT support could better be directed toward more critical issues.
Within this thesis, the state of knowledge bases of other universities were investigated, and four free, self-hosted knowledge bases were compared that could be set up as temporary knowledge bases until the purchase of a new ticket system is completed. Most modern ticket systems have a built-in or an added-on knowledge base. The temporary knowledge base will be used for approximately a year, after which the new, more advanced knowledge base will be adopted.
In the end, Documize was selected as the temporary knowledge base, as it met all the necessary requirements and exhibited a host of convenient features, such as the ability to use Microsoft Active Directory for authentication and effective life cycle controls for the available knowledge. Documize will be deployed in early 2021, and the staff’s experiences with it can be collected and used to build a better permanent knowledge base, in due course.
Opinnäytetyössä vertailtiin eri korkeakoulujen ratkaisutietokantoja, sekä tarkasteltiin ilmaisten, koulun omille palvelimille asennettavien ratkaisutietokantojen sopivuutta väliaikaiseen käyttöön sillä välin, kun pysyvän ratkaisutietokannan hankinta toteutuu. Suurin osa moderneista tiketinhallintajärjestelmistä sisältää ratkaisutietokannan. Väliaikaisen tietokannan elinkaaren oletetaan olevan noin vuoden, jonka jälkeen siirrytään käyttämään maksullista, paremmin varusteltua tietokantaa.
Lopulta välineeksi valittiin Documize, joka täytti kaikki pakollisiksi esitetyt vaatimukset. Välineessä on hyödyllisiä lisäominaisuuksia, esimerkiksi Microsoft Active Directory -autentikaation käyttömahdollisuus ja tiedon elinkaaren hallinta.
Documize otetaan käyttöön alkukeväästä 2021, ja sen käyttökokemuksista kerätään tietoa lopullista ratkaisutietokantaa varten, kun sen rakentaminen on ajankohtaista.
Within this thesis, the state of knowledge bases of other universities were investigated, and four free, self-hosted knowledge bases were compared that could be set up as temporary knowledge bases until the purchase of a new ticket system is completed. Most modern ticket systems have a built-in or an added-on knowledge base. The temporary knowledge base will be used for approximately a year, after which the new, more advanced knowledge base will be adopted.
In the end, Documize was selected as the temporary knowledge base, as it met all the necessary requirements and exhibited a host of convenient features, such as the ability to use Microsoft Active Directory for authentication and effective life cycle controls for the available knowledge. Documize will be deployed in early 2021, and the staff’s experiences with it can be collected and used to build a better permanent knowledge base, in due course.