Englanninkielinen oppimateriaali vaihto-opiskelijoille : kliinisen hematologian perusteet itslearning-alustalla
Pinja, Åberg; Elina, Rajaniemi (2020)
Pinja, Åberg
Elina, Rajaniemi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327865
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda vaihto-opiskelijoille suunnattu englanninkielinen oppimateriaali verkkoympäristöön Basics of Clinical Laboratory Work 3 -opintojaksolle kliinisen hematologian osioon. Tavoitteena on tukea vaihto-opiskelijoiden oppimista opintojakson aikana laadukkaan ja selkeän oppimateriaalin avulla, jolloin kaikilla on yhtenevät mahdollisuudet oppimiseen kansallisuudesta riippumatta. Oppimateriaalille oli suuri tarve, sillä opintojaksolle ei ollut olemassa laadukasta englanninkielistä materiaalia. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Tuotoksena syntyi tiivis, selkeä ja haasteellisuudeltaan sopiva kokonaisuus itslearning-alustalle. Oppimateriaalin sisältö perustuu edellä mainitun opintojakson tavoitteisiin. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa hematopoieesin vaiheet ja tietää laboratoriotutkimukset hematopoieesin toiminnan selvittämiseksi. Opiskelija tunnistaa terveiden ja kypsien verisolujen morfologian. Opiskelija osaa hemostaasin vaiheet ja tietää niiden tutkimiseen käytettävät laboratoriotutkimukset. Opiskelija hallitsee mikroskopoinnin perusteet ja osaa kliinisen hematologian laboratorion analysointimenetelmien periaatteet. Opiskelija ymmärtää laboratorion laadunhallinnan. (Turun ammattikorkeakoulu 2020.) Vaihto-opiskelija pystyy hyödyntämään materiaalia itsenäisesti valmistautuessaan laboraatioihin, niiden aikana sekä kerratessa.
Materiaali tuotettiin itslearning-alustalle. Tuotos sisältää tiiviisti laboraatioita tukevaa teoriaa diaesityksinä sekä niihin perustuvia tehtäviä oppimisen tueksi. Alustalle lisättiin myös havainnollistavia opetusvideoita ja lisämateriaalia muista lähteistä. Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutukselle annettiin kaikki valtuudet opinnäytetyöhön, mikä mahdollistaa myöhemmän materiaalin täydentämisen ja muokkaamisen. Oppimateriaalin sisältö on koottu monipuolisista, tuoreista ja luotettavista lähteistä. Materiaalissa on otettu huomioon kulttuurilliset ja kielelliset erot, jotta se on tasapuolisesti ymmärrettävää ja neutraalia. Opinnäytetyön teko opetti yhteistyötä, viestintää ja monipuolista vuorovaikutusta. Myös organisointi- ja ongelmanratkaisukyvyt paranivat. Ristiriitojen käsittelyn ja neuvottelutaitojen kehittymisen myötä opittiin kompromissien tekoa. Vallitsevan koronapandemian aiheuttamista haasteista huolimatta onnistuttiin pysymään aikataulussa. Tarkoitus ja tavoite saavutettiin tässä opinnäytetyössä.
Materiaali tuotettiin itslearning-alustalle. Tuotos sisältää tiiviisti laboraatioita tukevaa teoriaa diaesityksinä sekä niihin perustuvia tehtäviä oppimisen tueksi. Alustalle lisättiin myös havainnollistavia opetusvideoita ja lisämateriaalia muista lähteistä. Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutukselle annettiin kaikki valtuudet opinnäytetyöhön, mikä mahdollistaa myöhemmän materiaalin täydentämisen ja muokkaamisen. Oppimateriaalin sisältö on koottu monipuolisista, tuoreista ja luotettavista lähteistä. Materiaalissa on otettu huomioon kulttuurilliset ja kielelliset erot, jotta se on tasapuolisesti ymmärrettävää ja neutraalia. Opinnäytetyön teko opetti yhteistyötä, viestintää ja monipuolista vuorovaikutusta. Myös organisointi- ja ongelmanratkaisukyvyt paranivat. Ristiriitojen käsittelyn ja neuvottelutaitojen kehittymisen myötä opittiin kompromissien tekoa. Vallitsevan koronapandemian aiheuttamista haasteista huolimatta onnistuttiin pysymään aikataulussa. Tarkoitus ja tavoite saavutettiin tässä opinnäytetyössä.