Brändi-imago henkilöstöpalvelualalla
Enne, Hanna (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127619
Tiivistelmä
Brändi-identiteetti on yrityksen tavoitemielikuva, ja brändi-imago puolestaan kertoo, millaisena kohderyhmä yrityksen brändin kokee. Jotta yritys saavuttaa tavoitemielikuvan mukaisen brändin, tulisi sen brändi-imagon ja brändi-identiteetin olla yhteneväiset. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin brändi-imagon ja brändi-identiteetin yhteneväisyyttä vuokratyöntekijöiden näkökulmasta henkilöstöpalveluyrityksessä. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, onko yrityksen brändi-imago tavoitemielikuvan mukainen. Tutkimus toteutettiin vuokratyöntekijöille lähetetyn kvalitatiivisen kyselylomakkeen avulla, joka suunniteltiin teoriatiedon sekä haastattelun pohjalta.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että yrityksen brändi-imago ja brändi-identiteetti olivat monilta osin yhteneväiset, ja brändiviestintä oli tavoittanut vuokratyöntekijät yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille muutamia osa-alueita yrityksen brändi-identiteetistä, jotka eivät olleet välittyneet kohderyhmälle toivotulla tavalla tai olivat jääneet kohderyhmälle hyvin etäisiksi.
Yrityksen tulisi jatkossa panostaa enemmän näihin kohderyhmälle vieraammiksi jääneisiin osa-alueisiin, mikäli niitä halutaan tuoda vahvemmin osaksi yrityksen brändi-imagoa. Vahva yhtenäinen sisäinen ja ulkoinen viestintä ovat keinoja brändi-imagon ja brändi-identiteetin yhdistämiseen. Luottamuksellinen aineisto on poistettu raportista.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että yrityksen brändi-imago ja brändi-identiteetti olivat monilta osin yhteneväiset, ja brändiviestintä oli tavoittanut vuokratyöntekijät yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille muutamia osa-alueita yrityksen brändi-identiteetistä, jotka eivät olleet välittyneet kohderyhmälle toivotulla tavalla tai olivat jääneet kohderyhmälle hyvin etäisiksi.
Yrityksen tulisi jatkossa panostaa enemmän näihin kohderyhmälle vieraammiksi jääneisiin osa-alueisiin, mikäli niitä halutaan tuoda vahvemmin osaksi yrityksen brändi-imagoa. Vahva yhtenäinen sisäinen ja ulkoinen viestintä ovat keinoja brändi-imagon ja brändi-identiteetin yhdistämiseen. Luottamuksellinen aineisto on poistettu raportista.