Brändin vahvistamisen keinot Instagramissa : vertailussa kotimaiset kauppakeskukset
Marttila, Roope (2020)
Marttila, Roope
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227834
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on vertailla kotimaisten kauppakeskusten Instagram-tileillään käyttämiä brändimielikuvaan vaikuttavia keinoja. Tarkoituksena on myös tuoda esille brändin vahvistamiseen käytettävissä olevia keinoja Instagramin avulla.
Brändi syntyy vasta kuluttajien ajatuksissa, eikä yrityksellä ole täyttä päätäntävaltaa siihen, millaiseksi brändi muovautuu. On kuitenkin monia keinoja, joilla yritys voi vaikuttaa oman brändinsä tulevaisuuteen. Brändi on hyvin tärkeä osa yrityksen vetovoimaisuuden vahvistamisessa. Tutkimuksessa brändiä käsiteltiin Kapfererin brändi-identiteetti prisman avulla.
Instagram kuuluu maailman suosituimpien sosiaalisen median kanavien joukkoon ja valikoitui tutkittavaksi alustaksi visuaalisten ominaisuuksiensa takia. Instagramin vahvuuksiin yrityksen markkinointikanavana kuuluvat monipuoliset ominaisuudet, sekä käyttäjien yritysmyönteisyys. Tutkimusten mukaan jopa puolet käyttäjistä seuraavat ainakin yhtä yritysprofiilia Instagramissa.
Opinnäytetyön lähtötilanteessa selvitettiin Suomen Kauppakeskusyhdistyksen vuosittain julkaiseman raportin perusteella, mitkä kauppakeskukset ovat myynti- ja kävijämäärältään suurimmat. 20 suurimman ostoskeskuksen sosiaalisen media kanavia tutkittiin ja sieltä valittiin tarkempaan analyysiin 6 suosituinta Instagram-seuraajien määrässä mitattuna. Tutkimus suoritettiin vertailututkimuksena, brändi-identiteetti prismaa viitekehyksenä käyttäen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kotimaiset kauppakeskukset käyttävät melko hyvin Instagramin tarjoamia ominaisuuksia omien brändiensä vahvistamiseen. Puutteitakin löytyi ja näillä saattoi olla negatiivista vaikutusta seuraajien sitoutumisasteeseen.
Brändi syntyy vasta kuluttajien ajatuksissa, eikä yrityksellä ole täyttä päätäntävaltaa siihen, millaiseksi brändi muovautuu. On kuitenkin monia keinoja, joilla yritys voi vaikuttaa oman brändinsä tulevaisuuteen. Brändi on hyvin tärkeä osa yrityksen vetovoimaisuuden vahvistamisessa. Tutkimuksessa brändiä käsiteltiin Kapfererin brändi-identiteetti prisman avulla.
Instagram kuuluu maailman suosituimpien sosiaalisen median kanavien joukkoon ja valikoitui tutkittavaksi alustaksi visuaalisten ominaisuuksiensa takia. Instagramin vahvuuksiin yrityksen markkinointikanavana kuuluvat monipuoliset ominaisuudet, sekä käyttäjien yritysmyönteisyys. Tutkimusten mukaan jopa puolet käyttäjistä seuraavat ainakin yhtä yritysprofiilia Instagramissa.
Opinnäytetyön lähtötilanteessa selvitettiin Suomen Kauppakeskusyhdistyksen vuosittain julkaiseman raportin perusteella, mitkä kauppakeskukset ovat myynti- ja kävijämäärältään suurimmat. 20 suurimman ostoskeskuksen sosiaalisen media kanavia tutkittiin ja sieltä valittiin tarkempaan analyysiin 6 suosituinta Instagram-seuraajien määrässä mitattuna. Tutkimus suoritettiin vertailututkimuksena, brändi-identiteetti prismaa viitekehyksenä käyttäen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kotimaiset kauppakeskukset käyttävät melko hyvin Instagramin tarjoamia ominaisuuksia omien brändiensä vahvistamiseen. Puutteitakin löytyi ja näillä saattoi olla negatiivista vaikutusta seuraajien sitoutumisasteeseen.