Tuotekohtaisen myynnin jakautuminen eri vuodenaikojen välille
Ekman, Henrik (2020)
Ekman, Henrik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127752
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Suomen Kala-auto Oy:n tuotteiden myynnin jakautumista eri vuodenaikojen välillä. Tuotekohtaisia myyntejä, menekkejä ja taulukoita toimeksiantajayritys ei halua julkaista. Tutkimuksen tuloksia yrityksen on tarkoitus hyödyntää markkinoinnissa, asiakkuudenhallinnassa sekä varaston hallinnassa.
Tutkimuksessa on käytetty Izettle-maksupäätteen tuottamaa dataa, jonka perusteella on pystytty selvittämään jokaisen tuotteen ja tuoteryhmän tarkka kuukausittainen myyntimäärä. Työssä on hyödynnetty hankittua usean vuoden myyntikokemusta kyseisessä yrityksessä. Haastatteluita ovat antaneet vakituiset asiakkaat ja lopun johtopäätökset perustuvat kirjallisen datan lisäksi havaintoihin vuosien varrelta.
Ennen toiminnallista tutkimusosuutta opinnäytetyössä käydään läpi myyntiprosessia teoreettisesta näkökulmasta. Tässä osiossa avataan laajemmin myyntityössä olennaisia termejä sekä asioita, kuten myyntisuppilo, asiakkuudenhallinta, kausivaihtelut, B-to-C-kauppa sekä sähköinen myynti ja markkinointi.
Tutkimuksessa on käytetty Izettle-maksupäätteen tuottamaa dataa, jonka perusteella on pystytty selvittämään jokaisen tuotteen ja tuoteryhmän tarkka kuukausittainen myyntimäärä. Työssä on hyödynnetty hankittua usean vuoden myyntikokemusta kyseisessä yrityksessä. Haastatteluita ovat antaneet vakituiset asiakkaat ja lopun johtopäätökset perustuvat kirjallisen datan lisäksi havaintoihin vuosien varrelta.
Ennen toiminnallista tutkimusosuutta opinnäytetyössä käydään läpi myyntiprosessia teoreettisesta näkökulmasta. Tässä osiossa avataan laajemmin myyntityössä olennaisia termejä sekä asioita, kuten myyntisuppilo, asiakkuudenhallinta, kausivaihtelut, B-to-C-kauppa sekä sähköinen myynti ja markkinointi.