Terveyskeskussairaalan hoitohenkilökunnan näkemys vastuusta ja velvollisuudesta työssä
Kalliokoski, Noora; Rinne, Iida (2020)
Kalliokoski, Noora
Rinne, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127722
Tiivistelmä
Työelämässä johtaminen ja alaistaidot nähdään suuressa osassa sekä ne kattavat monia osaalueita työtoiminnassa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Salon terveyskeskussairaalan osastojen 1, 2 ja 5 hoitohenkilökunnan käsitys alaistaidoistaan. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa tietoa hoitohenkilökunnan alaistaidoista ja niissä ilmenevistä kehityskohteista, ja saatuja tuloksia voidaan hyödyntää myös lähijohtamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä Webropol kyselylomakkeella syksyllä 2020. Vastauksia kyselyyn tuli 42 kappaletta, kaiken kaikkiaan kysely lähetettiin 101 hoitohenkilökunnan jäsenelle. Aineisto analysoitiin tilastollisesti ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan suurin osa hoitohenkilökunnasta pyrkii edistämään yhteisten tavoitteiden toteutumista, kantaa vastuun tehdystä työstä ja haluaa auttaa työtoveria työyhteisössä, sekä näkee asiat työtoverin näkökulmasta. Myös iso osa työntekijöistä noudattaa yleisiä ohjeistuksia ja sitoutuu työpaikan sääntöihin. Huonoimman tuloksen sai palautteen saannin riittävyys. Avoimien kysymysten tuloksissa tasa-arvon toteutuminen, oikeudenmukaisuus ja palautteen saaminen nähdään tärkeänä. Tulosten mukaan palautteen saaminen tehdystä työstä oli riittämätöntä.
Kehittämisideoina pinnalle nousee luottamuksellisen kommunikoinnin lisääminen sekä avoin suhtautuminen uusille ideoille. Kehittyminen työssä voidaan ajatella tapahtuvan palautteen saannin avulla. Jatkoehdotuksia työyhteisössä ovat työhön motivoiminen positiivisella palautteella ja rakentavilla parannusehdotuksilla. Uusien ideoiden kehittäminen ja avoin keskustelu olisi toivottavaa. Tuloksia voidaan hyödyntää lähijohtamisessa hoitoalalla.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä Webropol kyselylomakkeella syksyllä 2020. Vastauksia kyselyyn tuli 42 kappaletta, kaiken kaikkiaan kysely lähetettiin 101 hoitohenkilökunnan jäsenelle. Aineisto analysoitiin tilastollisesti ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan suurin osa hoitohenkilökunnasta pyrkii edistämään yhteisten tavoitteiden toteutumista, kantaa vastuun tehdystä työstä ja haluaa auttaa työtoveria työyhteisössä, sekä näkee asiat työtoverin näkökulmasta. Myös iso osa työntekijöistä noudattaa yleisiä ohjeistuksia ja sitoutuu työpaikan sääntöihin. Huonoimman tuloksen sai palautteen saannin riittävyys. Avoimien kysymysten tuloksissa tasa-arvon toteutuminen, oikeudenmukaisuus ja palautteen saaminen nähdään tärkeänä. Tulosten mukaan palautteen saaminen tehdystä työstä oli riittämätöntä.
Kehittämisideoina pinnalle nousee luottamuksellisen kommunikoinnin lisääminen sekä avoin suhtautuminen uusille ideoille. Kehittyminen työssä voidaan ajatella tapahtuvan palautteen saannin avulla. Jatkoehdotuksia työyhteisössä ovat työhön motivoiminen positiivisella palautteella ja rakentavilla parannusehdotuksilla. Uusien ideoiden kehittäminen ja avoin keskustelu olisi toivottavaa. Tuloksia voidaan hyödyntää lähijohtamisessa hoitoalalla.