Liiketoiminnan kehittäminen tuotteistamisprosessia analysoimalla
Kulmala, Kristian; Vähäkainu, Joel (2020)
Kulmala, Kristian
Vähäkainu, Joel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127645
Tiivistelmä
Lentävä Mökki Oy kaupallisti uuden tuotteen 2019 vuoden lopulla tarkoituksenaan saada yritystoimintaa ympärivuotisemmaksi ja kasvattamaan yrityksen kassavirtaa ja tuloja. Kaupallistamisprojektin ja sen kaikki toimet ja vaiheet toteutti yrityksen oma henkilöstö, joka koostui yrityksen kahdesta omistajasta, sekä yrityksen palveluksessa toimineesta työharjoittelijasta.
Tässä opinnäytetyössä havainnoitiin ja tutkittiin tamperelaisen pk-yrityksen, Lentävä Mökki Oy:n toteuttamaa uuden tuotteen lanseeraamis- ja kaupallistamisprojektia. Lanseerattu uusi tuote oli modulaarinen, elementtirakenteinen myyntikoju. Tällä kaupallistamisprosessin tutkimisella ja havainnoimisella oli tarkoitus löytää kohdeyritykselle kehityskohteita itse tuotteesta, yrityksen tarjoamasta palvelusta, sekä yrityksen tavoista toimia kaupallistaessa tuotetta.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teorian pohjalta uuden tuotteen markkinoille tuomiseen olennaisesti liittyviä seikkoja. Opinnäytetyössä käytiin läpi vaihe vaiheelta, kuinka yrityksen henkilöstö käytännössä toteutti uuden tuotteen kehittämisen ja sen kaupallistamisen. Näistä käytännössä toteutuneista vaiheista pyrittiin löytämään teoriaan peilaten asioita ja kohteita, joita kehittämällä ja huomioimalla yritys voisi tulevaisuudessa saavuttaa parempia tuloksia. Opinnäytetyötä varten teetettiin myös asiakaskysely myyntikojujen käyttäjille. Asiakaskyselyn tarkoituksena oli saada ensikäden tietoa uuden tuotteen ominaisuuksista ja yrityksen asiakaspalvelusta suoraan myyntikojujen loppukäyttäjiltä.
Kaupallistamisprosessin vaiheiden havainnoinnin ja asiakaskyselyn vastausten pohjalta laadittiin yritykselle kehittämisideoita, joihin tarttumalla yritys voisi saavuttaa tulevaisuudessa parempi tuloksia.
Tässä opinnäytetyössä havainnoitiin ja tutkittiin tamperelaisen pk-yrityksen, Lentävä Mökki Oy:n toteuttamaa uuden tuotteen lanseeraamis- ja kaupallistamisprojektia. Lanseerattu uusi tuote oli modulaarinen, elementtirakenteinen myyntikoju. Tällä kaupallistamisprosessin tutkimisella ja havainnoimisella oli tarkoitus löytää kohdeyritykselle kehityskohteita itse tuotteesta, yrityksen tarjoamasta palvelusta, sekä yrityksen tavoista toimia kaupallistaessa tuotetta.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teorian pohjalta uuden tuotteen markkinoille tuomiseen olennaisesti liittyviä seikkoja. Opinnäytetyössä käytiin läpi vaihe vaiheelta, kuinka yrityksen henkilöstö käytännössä toteutti uuden tuotteen kehittämisen ja sen kaupallistamisen. Näistä käytännössä toteutuneista vaiheista pyrittiin löytämään teoriaan peilaten asioita ja kohteita, joita kehittämällä ja huomioimalla yritys voisi tulevaisuudessa saavuttaa parempia tuloksia. Opinnäytetyötä varten teetettiin myös asiakaskysely myyntikojujen käyttäjille. Asiakaskyselyn tarkoituksena oli saada ensikäden tietoa uuden tuotteen ominaisuuksista ja yrityksen asiakaspalvelusta suoraan myyntikojujen loppukäyttäjiltä.
Kaupallistamisprosessin vaiheiden havainnoinnin ja asiakaskyselyn vastausten pohjalta laadittiin yritykselle kehittämisideoita, joihin tarttumalla yritys voisi saavuttaa tulevaisuudessa parempi tuloksia.